Foto Mikal Schlosser

Nyt nordisk netværk for kunstig intelligens

De fem nordiske tekniske universiteter i Nordic Five Tech vil gøre Norden til et globalt knudepunkt for forskning, uddannelse og innovation inden for kunstig intelligens.

Alliancen af førende tekniske universiteter i Danmark, Finland, Norge og Sverige, Nordic Five Tech, har netop lanceret det nordiske AI-netværk. Netværket skal samle og udnytte den ledende ekspertise inden for kunstig intelligens med det mål at gøre regionen til et globalt knudepunkt på området.

”AI kommer til at ændre verden, og Norden skal være en del af dette enorme skifte. At bringe ekspertise fra alle de nordiske lande sammen under én paraply gennem det nordiske AI-netværk er et afgørende skridt hen imod at gøre Norden til et globalt knudepunkt inden for kunstig intelligens. Så vi er meget glade for, at vi nu kan begynde at opbygge fælles aktiviteter,” siger Ilkka Niemelä, rektor for Aalto Universitet i Finland.

”Nordic Five Tech-alliancen har meget stærke AI-forskergrupper. Vi er stærkt positioneret til at anvende AI til gavn for samfundet, både fordi det er en del af vores mission som tekniske universiteter, og på grund af vores fælles kultur for at samarbejde med både erhvervslivet og offentlige institutioner. Sammen er vores alliance stærkere end de enkelte universiteter, og vi kan dele vores best practice, både i forhold til forskning og uddannelse, til gavn for alle i Norden,” siger DTU’s rektor Anders Bjarklev.

Det nordiske AI-netværk blev lanceret på Nordic Five Techs årlige rektormøde.

Nordic Five Tech

Nordic Five Tech består af Danmarks Tekniske Universitet, Aalto Universitet i Finland, Chalmers Teknologiske Universitet i Gøteborg, KTH Royal Institute of Technology i Stockholm og Det Norske Universitet for Videnskab og Teknologi (NTNU).

De er hver især hjemsted for forskningsinstitutter og centre dedikeret til AI.