Foto: Mikal Schlosser

Ingeniører inviterer til debat om en bedre verden

Det digitale, det sunde og det grønne liv er til debat på årets Folkemøde.

Når de besøgende på Folkemødet træder ind i techteltet mellem den 13.-16. juni, får de et indblik i, hvordan teknologi i almindelighed og ingeniører i særdeleshed bidrager til en positiv samfundsudvikling. Der er nemlig linet op til en stribe debatter, som sætter fokus på, hvordan man kan skabe en bedre verden. Både når det handler om det sunde, det digitale og det grønne liv.

I løbet af ugen vil der f.eks. være en diskussion om hverdagens bæredygtighedsdilemmaer: Digitalisering, energibesparelse, bøffer eller insekter? Debatten samler op på et såkaldt techstamente, som er en fysisk og digital væg, hvor man i løbet af Folkemødet kan skrive sine løfter og ønsker for fremtiden.

Man kan også høre om DTU-startuppen Science Brew, der brygger bæredygtig øl på overskudsris. Og man vil kunne møde flere entreprenante og innovative DTU-studerende med passion for bæredygtighed. I projektet 'Students hack Folkemødet' udvikler de studerende bæredygtige løsninger, som præsenteres på Folkemødet. Her vil de besøgende kunne se alt fra tekniske prototyper til nye forretningsmodeller og inddragende kunstværker.

”Med udgangspunkt i FN’s bæredygtighedsmål præsenterer ingeniørerne den teknologi, der skal være med til at redde verden. Vi viser løsninger og teknologier og debatterer, hvordan vi alle kan være med til at skabe en positiv forandring for vores klode – både som samfund og som borgere,” siger rektor Anders Bjarklev.

Ud over debatter om uddannelse, forskning og teknologi bliver der som vanligt budt på øl fra universiteternes egne bryggerier, ligesom man kan lade sig begejstre af en række scienceshows.

Åbningsaftenen slutter med en stor teknologifest, hvor den efterhånden faste telt-DJ og tidligere transportminister Magnus Heunicke skruer på knapperne.

Bag techteltet står DTU, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Engineer the Future, IDA og Syddansk Universitet.

Læs mere om techteltet

Se årets program i techteltet