Christian Randløv Schmidt and Jon Sigvert, Student Start-up of the Year at DTU 2021

Studenter-startup vil stimulere produktion af grøn el

Innovation og produktudvikling Entreprenørskab Klimatilpasning Elforsyning Energi
Studenterprojektet Reel får prisen som årets studenter-startup på DTU for finansieringsaftaler, som åbner for, at borgere og små og mellemstore virksomheder kan bidrage direkte til ny produktion af grøn el.

DTU´s pris som årets studenter-startup går til projektet Reel og deres vision om, at forbrugernes efterspørgsel efter grøn el skal føre til en reelt større produktion. Reel gør op med et el-marked, der har karakter af et nulsums-spil, hvor nogle modtager certifikater for deres køb af grøn el, mens det reelt blot betyder, at andre forbrugere får mindre grøn el i deres forbrug.

Reel er stiftet af de to DTU-studerende Jon Sigvert og Christian Randløv Schmidt, som har afsluttet henholdsvis en kandidatgrad i miljøteknologi i marts i år, og en bachelor i softwareteknologi. De to studerende har med Reel opfundet et koncept, hvor grupper af forbrugere eller små og mellemstore virksomheder kan indgå en elhandelsaftale med en energiproducent, der anvender den garanterede indtægt forbundet med aftalen til at sikre finansiering af nye offshore-anlæg for vindenergi eller mindre solcelleanlæg på land. På den måde får Reels kunder sikkerhed for, at deres elforbrug fører til større produktion af grøn el.

”Reel har skabt et fintech-produkt, som tilfører ny grøn strøm til markedet og dermed udgør et reelt bidrag til Danmarks klimaindsats. Danmark er – som et foregangsland inden for vedvarende energi – det perfekte sted at udvikle Reels løsning. I løbet af kort tid har I vist, at det er muligt at accelerere omstillingen til vedvarende energi ved at sætte forbrugerne i stand til at vælge reel grøn strøm. Alt til gavn for klimaet og samfundet,” sagde Marianne Thellersen, koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab på DTU, ved overrækkelsen af prisen.

"Reel har skabt et fintech-produkt, som tilfører ny grøn strøm til markedet og dermed udgør et reelt bidrag til Danmarks klimaindsats."
Marianne Thellersen

I dag er det kun muligt for de absolut største virksomheder at indgå den type elhandelsaftaler, der sikrer finansiering af nye anlæg med vind- eller solenergi. Det skyldes dels, at virksomhederne skal have et stort forbrug for at være attraktive aftagere af strøm, dels at de juridiske og finansielle regler på området er komplicerede.

Reels koncept for borgere og små og mellestore virksomheder er derfor at samle små investorer i grupper med stor bredde i porteføljen, så de har økonomi og soliditet til at blive interessante modparter i aftalen. Derudover arbejder Reel på standardiserede juridiske aftaler og optimerede frameworks for kreditvurdering og risikospredning.

”Prisen som årets studenter-startup betyder virkelig meget. Det er en blåstempling af, at vi har fat i noget helt rigtigt. Og så er det også en perfekt afslutning af vores uddannelse, hvor vi har haft et forrygende forløb i DTU´s innovationsmiljø,” siger Jon Sigvert.

Reel er støttet af blandt andet Fonden for Entreprenørskab, Skylab og Climate-KIC, og i efteråret 2020 vandt de X-Tech Entrepreneurship, hvor prisen var 200.000 kr. fra PreSeed Ventures. De er endvidere blevet en del af Innovationsfondens Innofounder Graduate program, hvor de har modtaget en bevilling på 500.000 kr.

Reel arbejder på at lancere et pilotprojekt i Danmark i midten af 2021, hvorefter de har ambitioner om hurtigt at ekspandere til nye markeder.