Kittyapong Nagulrum, der læser bygningsdesign i gang med at bygge Paper Pavillion på Roskilde Festival. Foto: Mikal Schlosser

Kæmpe pap-pavillon opføres på Roskilde Festival

Byggematerialer Bygningsdesign Bygningskonstruktion

En pavillon af paprør danner rammen om DTU’s tilstedeværelse på Roskilde Festival og bryder rammerne for hvilke typer materialer, man kan bruge til at bygge med.

Mellem scenerne Avalon og Orange er et hold studerende ved at bygge det sted, hvor DTU-studerende i de kommende dage vil præsentere deres mange projekter for gæsterne på Roskilde Festival.

Men da der er tale om ingeniørstuderende, er det jo ikke nok med et par hvide pavilloner eller et lejet telt. Nej, forud ligger fem måneders arbejde med at skabe en konstruktion, der afspejler de værdier, som DTU og Roskilde Festival har til fælles, og hvor der er tænkt på design, bæredygtighed, og at den skal kunne sættes op og tages ned på forholdsvis kort tid.

”Vores mål var først og fremmest at lave et design, hvor man kan fornemme mødet mellem DTU og Roskilde Festival. For os handler det om at nedbryde faste rammer og gennem fri leg komme et nyt sted hen. Derudover er midlertidighed helt centralt, for det er jo indbegrebet af Roskilde Festival, at der vokser en by op på få dage,” fortæller Stephan Sander, der læser bygningsdesign.

Han afbrydes af Charlie Bo Bøjsen Møller, der også læser Bygningsdesign:

”Og så har vi haft fokus på bæredygtighed. På Design for Disassembly, som det hedder, hvor man ikke ødelægger materialerne, når man pakker sammen, men kan flytte dem og bruge dem igen. I vores tilfælde kan man så også vælge at bygge det op i helt andre former.”

Festival perfekt til at prøve nyt

PaperPavilion er lavet af ca. to meter lange paprør lakeret med vandbaseret lak – til hvis der mod al forventning skulle komme regn – og specialfremstillede plastiksammenføjninger. De første idéer til PaperPavilion blev fostret i et kopirum på DTU, hvor de studerede fandt nogle papruller, som var brugt til papirtromler. I princippet var det altså affald, de stod med, men ved at koble de mildest talt lavteknologiske paprør med højteknologiske sammenføjninger blev de altså pludselig interessante som byggemateriale. Og selvom pap lyder skrøbeligt, så er pavillonen bygget til at kunne bruges på festivalen frem til 2020.

Efter de studerendes mening er Roskilde Festival det perfekte sted at afprøve den slags nye byggemetoder. Her er man altid ude efter at afprøve nyt og lade sig inspirere af andre til mere bæredygtige måder at gøre tingene på. Det kan nogle gange være i modstrid med holdningen i den branche, de er ved at uddanne sig til at arbejde indenfor:

”Et af problemerne i byggesektoren er, at bæredygtighed stadig er et forholdsvis nyt tema. Det er en superveletableret – og til tider konservativ – branche, som der er store penge i, og hvor det er utrolig svært at ændre på ting. Betonindustrien er f.eks. virkelig stærk i Danmark. Alle kan finde ud af at bygge i beton, forsikringsselskaberne vil gerne forsikre ting, der er lavet i beton og man kan låne penge til at lave ting i beton. Alt det strukturelle er på plads, så det er 'nemt', og derfor gør man det. Men det er ikke bæredygtigt byggeri, hvis man ligefrem designer ting til at stå i 30 år, hvorefter man knuser dem og bruger dem som vejfyld. Og det er faktisk ret ofte tilfældet,” siger Stephan Sander og fortsætter:

”Det er jo ikke noget, vi kan komme og lave om på, men ved at arbejde med et projekt som det her, kan vi måske være med til at gå foran og inspirere, samtidig med at vi opbygger en metodebevidsthed omkring, hvordan vi kan arbejde med bæredygtighed, når vi selv skal videre ud i byggesektoren.”

Projektet er støttet af Boligfonden Kuben.