DTU udvikler offshore-kurser til Taiwan

Vindenergi Energi

DTU Vindenergi arbejder tæt sammen med National Taiwan University og Copenhagen Infrastructure Partners om at lave en uddannelse i offshore-vindenergi i Taiwan.

DTU Vindenergi, Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) og National Taiwan University (NTU) indgik tidligere i år et samarbejde, hvis formål er at etablere kurser i offshore-vindenergi i Taiwan samt et dedikeret online-kursus, der skal dække det fortsatte uddannelsesbehov.

”Vi har været i kontakt med NTU og CIP i omkring seks måneder og er nu klar til at fortsætte og udvikle de efterspurgte kurser. Vi er selvfølgelig meget stolte over at være blevet bedt om at hjælpe,” siger Niels-Erik Clausen, der er er lektor på DTU Vindenergi.

Begyndte i 2017
Copenhagen Infrastructure Partners etablerede et kontor i Taiwan for at få mere fokus på offshore-vindenergi i Taiwan tilbage i 2017.

"Vi har etableret CIP i Taiwan i 2017, og vi ser et stort potentiale her. For at opfylde vores ambitiøse planer skal vi have topkvalificeret personale. Det var derfor naturligt for os at vende tilbage til de to elituniversiteter NTU og DTU for at få hjælp," siger adm. direktør for CIP's Taiwan-projekt, Jesper Krarup Holst.

Professor Mao-Hsiung Chiang fra NTU er glad for, at DTU Wind Energy har sagt ja til at hjælpe:

"I Taiwan har vi som mål at producere 5,5 GW energi i 2025 ved brug af offshore-vindenergi. For at nå dette mål er vi nødt til at uddanne flere mennesker, da vi forventer, at der vil være omkring 20.000 arbejdspladser inden for vindmølleindustrien i Taiwan i 2025. Vi ser derfor frem til at samarbejde med DTU og CIP," siger han.