Foto: Morten Garly Andersen

DTU Space sender unge rumtalenter til Sorø

Rumteknologi og instrumenter Satelitter Solsystemet

Denne uge dyster 13 udvalgte unge med særlig interesse for rumforskning om en plads i finalen ved dette års Odysseus-konkurrence. Det er en international konkurrence, der støttes af EU og er sat i søen for at øge interessen for naturvidenskab, især rumforskning blandt unge europæere.

DTU Space er partner på projektet og står for afholdelsen af de regionale semifinaler, som finder sted på Mærsk Mc-Kinney Møller Videncenter i Sorø frem til onsdag.

Her deltager hold fra Danmark, Sverige, Finland og England. Deltagerne er talentfulde unge med interesse for naturvidenskab, som er blevet udvalgt til semifinalen på baggrund af en projektopgave, de har indsendt og fået evalueret af Odysseus-organisationen i Bruxelles.

”Vi håber selvfølgelig, at konkurrencen og de tilhørende aktiviteter kan være med til at styrke interessen for rumteknologi og rumforskning blandt de unge mennesker og deres lærere, og at de samtidig får et indblik i, hvad det er, vi laver på DTU Space”, siger institutdirektør for DTU Space, Kristian Pedersen.

”Internationalt samarbejde er en hjørnesten i rumaktiviteter, og det er herligt at opleve de unge mennesker fra forskellige lande gå til opgaven med så stor entusiasme”.

Deltagerne er i alderen 15 til 23 år, og deres projekter handler om en række temaer, hvor naturvidenskab med fokus på rumteknologi og rumforskning er nøgleelementer i løsninger på forskellige problemstillinger.

Projekterne spænder fra indlæg om muligheden for at etablere bosættelser på Mars over bekæmpelse af skovbrande på jorden ved hjælp af satellitkommunikation til opsendelse af et ubemandet fartøj til en af Saturns måner for at lede efter liv.

Også studerende og forskere fra DTU Space lægger vejen forbi for, at fortælle om studielivet og forskningsarbejdet på ruminstituttet.

Der konkurreres i to aldersopdelte kategorier kaldet Pioneers og Explorers. Vinderne får et elektronisk rumteleskop og altså en plads i finalen, som finder sted i juli i Bruxelles. Her skal vinderne så dyste mod de øvrige regionale vindere. En lignende konkurrence afholdes igen næste  år.

Foruden konkurrencen kommer deltagerne gennem et spændende program, som blandt andet byder på raket-bygning, droneflyvning, besøg på Brofelde Observatorium og en række foredrag. Blandt andet kan de unge opleve danske Mariann Albjerg, som gennem 30 år arbejdede på NASA’s rumfærgeprogram og i dag er tilknyttet det eksterne rådgiverpanel hos DTU Space.