Foto Jesper Scheel

DTU satser på uddannelser inden for sundhedsteknologi

Medicin og medicoteknik Bioteknologi og biokemi

Med uddannelsen Avancerede Materialer og Sundhedsteknologi, der starter til efteråret, er DTU oppe på syv kandidatuddannelser, som fokuserer på sundhed med et teknologisk afsæt.

DTU, der populært omtales som ’teknologiens højborg’ og uddanner størstedelen af landets ingeniører, er blevet mere biologisk orienteret og sætter i stigende grad fokus på mennesket. Det er en udvikling, der har taget fart de seneste 10 år, og som nu intensiveres.

DTU udbyder til efteråret hele syv kandidatuddannelser, fire bacheloruddannelser og en diplomingeniøruddannelse, som er centreret om sundhedsområdet, og det er i høj grad udtryk for samfundets efterspørgsel, siger uddannelsesdekan Philip Binning:

“DTU har en mission om at udvikle teknologi til gavn for samfundet og har en ambition om, at de studerende skal være med til at indfri verdens bæredygtighedsmål. Det afspejles blandt andet i vores mange sundhedsteknologiske uddannelser, som adresserer alle aspekter af sundhed - fra tarmbakteriers betydning for vores helbred til udvikling af nye skannere, som kan måle strømningen igennem de mindste blodårer. Fremtidens teknologier bevæger sig i stigende grad ind på det biologiske og sundhedsmæssige område. Og derfor vokser udbuddet af sundhedsteknologiske uddannelser på DTU også.”

"De studerende skal være med til at indfri verdens bærdygtighedsmål"
Philip Binning

Flere end hver tiende studerende har tilknytning til sundhedsteknologi

DTU har i skrivende stund i alt 11.538 studerende, heraf går de 1.247 på retninger, der beskæftiger sig med sundhed. Og af de 1348 aktive ph.d.–studerende er 140 tilknyttet DTU Sundhedsteknologi.

Universitetet har samtidig set det som en naturlig udvikling at indføre biologi som et fjerde grundfag på linje med de klassiske ingeniørdiscipliner kemi, fysik og matematik, så alle studerende får et indblik i grundlæggende fysiologiske og biologiske sammenhænge.

Flere forskningsgrupper arbejder inden for det biologiske og sundhedsmæssige område, og DTU har for nylig samlet en stor del af den sundhedsfaglige ekspertise i et nyt institut for Sundhedsteknologi. Det tæller 316 forskere og står for rundt regnet 100 kurser.

Se video om Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering:

Læs mere om de enkelte uddannelser:

Diplom Sundhedsteknologi

BSc Teknisk Biomedicin