Fun at fair. Photo by Mikal Schlosser
Studerende. Foto af Mikal Schlosser
Studerende1. Foto af Mikal Schlosser
Studerende2. Foto af Mikal Schlosser
Tour of campus. Photo by Mikal Schlosser
Tour of campus. Photo by Mikal Schlosser
Studievejleder. Foto af Mikal Schlosser
Tilhørere. Foto af Mikal Schlosser

Gensynsglæde ved Åbent Hus

2000 besøgende lagde vejen forbi Åbent Hus, som bl.a. bød på uddannelsesmesse, rundvisninger og foredrag med færdiguddannede ingeniører.

Den 3. marts bød DTU velkommen til årets Åbent Hus-arrangement. Denne gang med fysisk fremmøde. I sportshallen står studerende og undervisere klar ved de 51 stande, der er linet op med effekter, der skal lokke nysgerrige unge til DTU’s forskellige uddannelser, kurser og tilbud.

”Det er med stor gensynsglæde, at vi åbner dørene for de besøgende i dag. Sidste år blev Åbent Hus live-transmitteret fra DTU Bibliotek, og selvom det fungerede godt, så er det jo bestemt sjovere, når vi kan mødes fysisk på DTU og mærke den helt særlige stemning. Det summer af liv og god energi overalt på campus," siger dekan for bacheloruddannelser og studiemiljø Lars D. Christoffersen.

Hallen runger af stemmer og latterbrøl, allerede inden de besøgende er blevet lukket ind. Idet klokken slår 12, når summen af lyde nye højder, da de besøgende begynder at gå på opdagelse blandt uddannelsesstandene, hvor der bliver vist teknologier frem, forklaret og demonstreret.

"Igen i år har vi et spændende program til dem, hvor de blandt andet kan høre oplæg med færdiguddannede ingeniører og studievejledere. Alt sammen for at klæde de unge mennesker bedst muligt på til at træffe det rigtige studievalg,” siger Lars D. Christoffersen.

Studerende formidler til de unge

Åbent Hus på DTU er en dag, hvor man kan blive klogere på alt, hvad DTU har at byde på. Fra uddannelsesretninger, studieliv, udlandsophold og kollegier til robotter, raketter og racebiler.

Ved indgangen til sportshallen præsenteres de besøgende for DTU EVentures el-racerbil på højre hånd og for DTU Wind Races vindmølle på venstre hånd. Begge er eksempler på DTU’s tværfaglige projektarbejde, hvor studerende kan få hands-on-erfaring med ingeniørfaget og deltage i internationale konkurrencer.

Åbent Hus er også en dag, hvor DTU-studerende indtager en fremtrædende rolle som formidlere, som de unge mennesker kan spejle sig i. Standene er bemandet af et mix af bachelor- og kandidatstuderende. Bachelorerne giver potentielle studerende et indblik i de forestående ting, der omhandler studieliv, fag og adgangskrav, mens kandidatstuderende bedre kan reflektere over det arbejdsmarked og de jobmuligheder, som uddannelsen åbner op for.

Åbent hus med tilmelding

I år foregår Åbent Hus med tilmelding, hvilket skaber et ryk af nye besøgende hver anden time, der bliver tjekket ind og givet en grøn mulepose i gave. Dagen igennem frem til klokken 20, er der rundvisninger på Lyngby campus, og der er også mulighed for at blive kørt i bus til Ballerup campus, der er base for størstedelen af DTU’s diplomingeniøruddannelser.

I Oticon Salen fyldes tilhørerpladserne af unge mennesker, mens studievejledere og færdiguddannede ingeniører skiftes til at fortælle om henholdsvis, hvad det vil sige at læse på DTU, og hvad jobbet som ingeniør egentlig går ud på. 

Da dørene lukkede kl. 20, viste optællingen, at ca. 2000 potentielle studerende fra hele Danmark havde lagt vejen forbi DTU. Vi talte med fire af dem:

Ea. Fotos af Mikal Schlosser.

Navn: Ea Ulf Jørgensen. Alder: 19. Bopæl: København. Beskæftigelse: Gymnasieelev (STX)

"Min klassekammerater og jeg er lige blevet færdige med at lave en SRP-øvelse (red. studieretningsprojekt) her på DTU, hvor vi skulle teste en vinge i en vindtunnel. Bagefter opfordrede underviseren os til at tjekke Åbent Hus-arrangementet ud.  

Nu er jeg næsten lige kommet ind ad døren, så jeg har endnu ikke dannet mig et overblik over de forskellige uddannelser. Det er lidt overvældende, at man kan vælge imellem så mange forskellige retninger. Jeg interesserer mig mest for matematik og fysik, så jeg kunne godt se mig selv læse til ingeniør. 

Mine ønsker til et fremtidigt job er, at det er fagligt udfordrende, samtidig med at jeg kan bruge og udvikle mine sociale kompetencer. Det skal ikke være udpræget teknisk, og så vil jeg arbejde med mennesker."

Jeppe. Foto af Mikal Schlosser

Navn: Jeppe Fischer Hansen. Alder: 22. Bopæl: Humlebæk. Beskæftigelse: Sabbatår

Jeg er kommet til Åbent Hus for at hente ny inspiration, selvom jeg allerede har en god idé om, hvad jeg vil læse.

Jeg er rimelig afklaret om, at jeg gerne vil læse til ingeniør, og det må gerne være på uddannelsen Kunstig Intelligens og Data. Jeg har allerede læst meget om det på hjemmesiden, og det lyder som en rigtig spændende uddannelse, fordi den er bred og giver mange forskellige jobmuligheder efter endt uddannelse.

Jeg har snust lidt til ingeniørfaget i mit fars firma, som har med målinger at gøre, og det vækkede min interesse for programmering.

Lucas. Foto af Mikal Schlosser

Navn: Lucas Wright. Alder: 19 år. Bopæl: Holte. Beskæftigelse: Sabbatår

Jeg har gået rundt her i fire timer, og har været på en rundvisning med Bæredygtigt Energidesign. Mit indtryk af DTU er som forventet. Jeg har især fået bekræftet kontrasten mellem gymnasiet og universitetet, hvor der på DTU er mere selvstudie, hvor man selv styrer sin egen tid.

Jeg er interesseret i at undersøge forskellige uddannelser, fordi jeg stadig ikke er helt sikker på, hvad jeg vil. Mit sabbatår har styrket mig i, hvad jeg ikke vil lave. Jeg vil ikke blive ved med at arbejde i servicebranchen som tjener, men om jeg skal læse på KU eller DTU, det er jeg stadig ikke afklaret omkring. Jeg har dog fået et rigtig godt indtryk af DTU i dag, så i dag hælder jeg meget kraftigt til ingeniørfaget.

Amalie. Foto af Mikal Schlosser

Navn: Amalie Johansen. Alder: 22. Bopæl: Frederiksberg. Beskæftigelse: Sabbatår

Jeg er egentlig kommet for at høre om nogle bestemte uddannelser, men jeg er også blevet draget af nogle andre uddannelser, som jeg måske havde udelukket på forhånd. Jeg er blevet mere nysgerrig på især Bæredygtig Energidesign og diplomingeniøruddannelsen Mobilitet, Transport og Logistik. Jeg troede, at det handlede om en ting, men har så fundet ud af, at det er langt mere kreativt og brugerorienteret, end jeg havde troet.  

Jeg oplever, at de studerende på DTU er meget imødekommende og interesserede i at fortælle om uddannelserne. Jeg bliver fanget af den glæde og begejstring, de viser for deres fag.  

Jeg er interesseret i at læse medicin og forske i sygdomme, og så vil jeg gerne hjælpe andre.