Dynamo nr. 61. Fra biomasse til skibsbrændstof.

Fra biomasse til skibsbrændstof

torsdag 28 maj 20

Kontakt

Anders Ivarsson
Lektor
DTU Mekanik
45 25 42 30

Samarbejde mellem DTU og Mærsk Line skal afklare om skibe kan sejle på dimethylæter.

Dimethylæter (DME) er en gas vi i denne del af verden anvender som drivmiddel i eksempelvis hårspray. Muligvis kan DME også blive fremtidens fossilfrie alternativ til brændstof i skibsmotorer. Det vil forskere fra DTU Mekanik i samarbejde med Mærsk Line undersøge.

”DME har mange fordele som brændstof. Det er ikke en drivhusgas, det er ikke giftigt og kan opbevares sikkert med høj energitæthed ved lavt tryk, helt ligesom campinggas. Derudover soder DME ikke, ligesom udledningen NOx er meget lav, når DME’s helt særlige forbrændingsegenskaber udnyttes,” siger Anders Ivarsson, lektor ved DTU Mekanik og leder af projektet.

I projektet indgår også kinesiske partnere, da landet har en stor DME-produktion, der bl.a. bruges som flaskegas. En væsentlig del af projektet handler også om, at DME-produktionen skal baseres på biomasse og grøn el i stedet for kul.