Renere luft i byerne

Billigere katalysatorer skal give ren luft i byerne

fredag 13 jun 14
|

Kontakt

Ib Chorkendorff
Professor
DTU Fysik
45 25 31 70

Mindre platin i de katalysatorer, der renser udstødningsgassen fra dieselmotorer, vil gøre katalysatorerne langt billigere end i dag. Det kan betyde mindre forurening fra dieselbiler og dermed renere luft i byerne. Professor Ib Chorkendorff fra DTU Fysik medvirker i det nye projekt, der netop har modtaget 15 mio. kr. fra Innovationsfonden.

Uddrag af pressemeddelelse fra Innovationsfonden

Udstødningsgasser og specielt partikler fra dieselmotorer udgør en væsentlig sundhedsrisiko, og myndighederne i både Europa og USA har fokus på at forbedre luftkvaliteten i byerne ved at regulere og eliminere skadelig udstødning fra køretøjer og andet udstyr med dieselmotorer.  

Nu går to stærke forskningsmiljøer på DTU og Aarhus Universitet (AU) sammen med Teknologisk Institut og Dinex A/S om at fremstille nye nano-baserede katalysatormaterialer, der uden at gå på kompromis med effektiviteten kan mindske brugen af ædelmetaller til rensning af udstødningsgasser og partikler fra dieselmotorer. Det vil gøre fremtidens udstødningssystem mindre afhængig af platin og andre ædle metaller og derfor markant billigere at fremstille.  

De nuværende teknologier begrænses af, at specielt platin kun i findes i begrænsede mængder. Derfor er prisen på det eftertragtede metal, som er en fremragende katalysator, høj. På nuværende tidspunkt udgør katalysematerialerne 50% af produktionsomkostningerne for et dieselfilter eller en oxidationskatalysator.   

Forskningsdelen af projektet understøttes af professor Ib Chorkendorff, som er leder af Dansk Grundforskningsfonds Center for Individuel Nanopartikel Funktionalitet (CINF) på DTU Fysik. 

- Vores rolle bliver at udvikle bedre nanopartikler, der katalyserer fjernelsen af kulpartikler fra dieselmotorer ligeså godt som eller bedre end de nuværende katalysatorer, men med mindre brug af platin, forklarer Ib Chorkendorff.

- Målet er at opnå den højest mulige aktivitet per nanopartikel  (per vægt) og samtidigt forhindre, at partiklerne klumper sig sammen, såkaldt sintring. Sintring er et generelt problem i katalyse, hvor katalysatorpartiklerne over tid vokser sig større og større og dermed får mindre og mindre overflade. Da det er på overfladen, at de kemiske reaktioner foregår, er dette et problem.

Kravene til færre gasser og partikler fra dieselmotorer er skærpet gennem de sidste 10-15 år, og fremtiden vil kun bringe yderligere krav. Ikke mindst prisen vil komme yderligere under pres, og der er derfor brug for alternative billigere katalysatormaterialer. Ib Chorkendorff har mere end 25 års erfaring i eksperimentel overfladefysik, nanomaterialer og katalyse og hans og AUs forskningsgrupper er altafgørende for CatProDiesels succes og fremtidige muligheder for at understøtte danske virksomheder med verdensklasse katalysatorer.

Projekttitel: CatProDiesel
Budget:  30 millioner kr.
InnovationsFondens investering: 15 millioner kr.
Varighed: 3 år

Læs den oprindelige pressemeddelelse

Læs om Innovationsfondens øvrige bevillinger til DTU