Først optagelse af et sort hul er offentliggjort 10. april 2019, det er optaget med EHT i galaksen Messier 87 (Foto: ESO/EHT)

Astronomer har optaget det allerførste billede af et sort hul

onsdag 10 apr 19

Kontakt

Thomas Greve
Seniorforsker
DTU Space
45 25 96 88

Kontakt

Kristian Pedersen
Direktør, Professor
DTU Space
45 25 95 01

Det første billede af et sort huls omrids, som er optaget ved hjælp EHT-teleskoperne på Jorden, er netop offentliggjort. I Danmark er DTU Space vært for den markante videnskabelige begivenhed.

Her i dag – 10. april 2019 – er det offentliggjort, at et sort hul er afbildet - i galaksen Messier 87, som befinder sig 55. mio. lysår fra Jorden. Det er sket ved hjælp af netværket EHT af jordbaserede teleskoper, som er fordelt på fire kontinenter. Billedet viser en tydelig ring omkring det sorte hul, hvor lys 'bøjes', hvorved det dets kontur tydeligt fremstår.

Det er et stort gennembrud for astronomien, idet det er forudsagt, at de eksisterer og i princippet ville kunne observeres, men det er først sket nu.

DTU Space er her i Danmark vært for præsentationen af opdagelsen, som EHT-konsortiet har offentliggjort samtidig i seks andre lande (Taiwan, Japan, Belgien, USA, Chile og Kina).

"Det er et stort gennembrud i forskningen i sorte huller, og vi er beærede over, at EHT-konsortiet offentliggør denne markante opdagelse hos os. Det er en stor anerkendelse af vores indsats inden for astrofysik, som kan bane vejen for nye samarbejder om forskning i fremtiden," siger direktør for DTU Space, Kristan Pedersen.

EHT-teleskoperne er specialdesignede til at finde sorte huller

EHT (Event Horizon Telescope) er et unikt  internationalt netværk af jordbaserede radioteleskoper spredt på fire kontinenter, som er specialdesignet til at tage billeder af sorte huller. Og det er med dette udstyr, man altså i dag har taget det første billede af et supermassivt sort huls skygge.

Billedet af det sorte hul - i form af det observérbare omrids af det - er baseret på observationer af radiobølger ved hjælp af EHT-netværket, som så er omsat til et visuelt billede. Tidligere har man kun kunnet se omgivelserne af sorte huller ved hjælp af indirekte observationer og simulationer.

"Vi har taget det første billede af et sort hul. Dette er en enestående videnskabelig opdagelse, gjort af et team bestående af mere end 200 forskere,"  siger Sheperd S. Doeleman, som er  EHT-projektansvarlig ved Center for Astrofysik på Harvard & Smithsonian Institute.

Gennembruddet publiceres samtidig i en række videnskabelige artikler i en specialudgave af tidsskriftet Astrophysics Journal Letters. Billedet viser det sorte huls omgivelser i midten af galaksen Messier 87, som er en del af galaksehoben Virgo. Dets masse er målt til være 6,5 milliarder gange større end solens masse.

”Set mod en baggrund af lysende stof, forventer vi, at det sorte hul danner et mørkt område, som bedst kan beskrives som en skygge. Denne effekt er en forudsigelse af Einstein’s teorier, men det er en forudsigelse, som vi ikke har kunnet observere før nu,”  forklarer formand for EHT Science Council, Heino Falcke fra Radboud Universitet i Holland.

Nyt EHT-teleskop på Grønland

Netværket af EHT-teleskoper udvides snar med Grønlandsteleskopet (GLT), som Taiwans videnskabelige akademi Sinica har opstillet nær Thulebasen i Grønland. Det vil føre til en betydelig forbedring i kvaliteten af de billeder EHT tager af supermassive sorte huller.

“Grønlandsteleskopet er ikke blot det første astronomiske observatorium på Grønland, det vil også spille en meget betydningsfuld rolle i vores bestræbelser på at kaste nyt lys på et af naturens dybeste mysterier, nemlig; hvad er et sort hul? Jeg vil gerne invitere og opfordre astronomer i Danmark og Grønland til at tilslutte sig Grønlandsteleskopet,” siger Paul Ho, der er direktør for Grønlandsteleskopet og astronom ved Sinica.

Har er desuden medforfatter til de videnskabelige artikler om opdagelsen og billedet af det sorte hul og var med i Danmark for at præsentere opdagelsen.

”Vi er stolte over at Paul Ho, har valgt at være i Danmark i dag for sammen med os at fejre den banebrydende opdagelse fra EHT," siger Thomas R. Greve, som er seniorforsker DTU Space og ved DAWN-centeret, som er et samarbejde mellem Niels Bohr Institiutet og DTU Space.

"Det er et skulderklap til den gruppe af danske astronomer, som arbejder hårdt for, at Danmark og danske forskningsmiljøer kommer med i Grønlandsteleskopet og dets udvikling.”

Fakta om EHT-netværket og billedet af det sorte huls omrids

EHT-netværket af jordbaserede teleskoper udgør tilsammen et teleskop med en diameter på størrelse med Jorden, hvilket åbner op for fundamentalt nye måder, hvormed astronomer kan studere supermassive sorte huller.

De teleskoper der har bidraget til opdagelsen af det sorte hul i M87 er ALMA, APEX, IRAM 30-meter teleskopet, James Clerk Maxwell Telescope, Large Millimeter Telescope, Submillimeter Array, Submillimeter Telescope, samt South Pole Telescope. Dataanalysen er foretaget med supercomputere hos det tyske Max Planck Institute for Radio Astronomy og MIT Haystack Observatory i USA.

Teleskoperne observerer ikke simultant. I stedet er hvert teleskop synkroniseret med et atomur, som med stor præcision logger observationerne. Observationsdata fra hvert teleskop transporteres til de to supercomputerfaciliteter, hvor data analyseres og sættes sammen til et samlet billede.