Lær at mestre modsatrettede krav

Ledere i dag skal kunne håndtere et paradoks. De bliver tit bedt om at skære ned og samtidig skal de fremelske kreative medarbejdere, der tør finde på noget nyt, selvom de ikke ved, hvad der sker med deres eget job. Den balancegang skal en ny uddannelse på DTU hjælpe cheferne med at mestre. Programmet hedder Managing for Growth.

Det ene øjeblik skal de stå foran bestyrelsen og præsentere resultater og modtage ordrer om at skære ned. Derefter skal de måske lytte til bekymrede medarbejdere, der er bange for, om nedskæringerne betyder, at de mister deres job. Og det er de samme medarbejdere, som chefen skal have til at kaste sig ud i at turde prøve nye ting og idéer af. For udover krav om effektiviseringer vil bestyrelsen også gerne kunne fremvise en innovativ virksomhed.

”Det lyder som et paradoks, og det er det. Det er det, vi vil lære ledere at manøvrere i,” forklarer Ellen Als, der står for uddannelsen Managing for Growth på DTU Business.

Innovation som motor

Uddannelsen vil give chefer, der har haft ledelsesansvar i fem år eller mere, en frisk værktøjskasse. Hjælpe med en ny forståelse af både virksomhedens kunder og industriens strategi.
”Innovation skal helst blive en motor for udvikling og vækst, så vi kan tilbyde en bedre forståelse af, hvilke kræfter der skubber til forandringer. Når den er på plads, så er der bedre overskud til at finde smutvejene og pladsen for din virksomhed og dens produkter,” forklarer Ellen Als.

Kend dine kunder bedre

Helt konkret kan uddannelsen deles op i tre elementer. Først skal de studerende chefer forstå deres marked og deres kunder bedre. Med input fra undervisere fra hele verden og indblik i trends fra USA, så lærer du på kurset at kende dine kunder bedre. Måske oven i købet også lidt bedre end de lige nu kender sig selv.
”I et supermarked er det måske ikke sikkert, at alt med kylling skal ligge samme sted og alt med oksekød et andet. Der kan være en idé i at inddele sektionerne med en til de kunder, der vil bruge tre kvarter på at lave aftensmad og en anden til dem, der kun vil bruge et.” Med det billede forklarer Ellen Als, at der kan være nye måder at se på kunderne på. At prøve at se med deres øjne.

Dobbelt op på sprog

Når forståelsen af kunderne er på plads, så skal idéerne præsenteres for bestyrelsen. Det kan kræve, at der skal tales et helt andet sprog. Og så kræver det også nogle gennemregnede analyser, som du som studerende vil blive introduceret til på uddannelsens andet delelement.

”Vi gør det så konkret som muligt, så alle har mulighed for at tage cases med fra deres egen virksomhed. På den måde kan bestyrelserne jo også vælge at se en investering i kurset som et tilbud om billig produktudvikling,” foreslår studielederen.
Når de sproglige kompetencer er på plads til at begå sig bedre blandt både kunder og bestyrelsesmedlemmer, så er det tid til at få medarbejderne med på de nye projekter.

Spar – men ikke på motivationen

”Hvordan får du flyttet mennesker, der måske står med armene over kors, fordi der også lige er meldt en sparerunde ud?” spørger Ellen Als. Hun har det seneste år ledt efter undervisere fra hele verden, som kan hjælpe med at finde svarene. Ligesom på de andre dele af uddannelsen, så vil de opgaver, der skal løses, tage udgangspunkt i konkrete virksomheder, så der kommer også til at være helt praktiske øvelser i at få det til at ske.

”Vi bringer verden til Danmark. Andre uddannelser får de studerende til at rejse rundt. Vi ved, at der også er et job her at holde kontakten til, så vi har fået underviserne til at rejse i stedet,” fortæller studieleder Ellen Als.

Internationalt udsyn – lokalt netværk

Selvom underviserne er internationale, så er en af de ting, hun fremhæver ved uddannelsen, at du som studerende får chancen for at få et stærkt lokalt netværk.

”Alle kommer med de samme betingelser som dig selv. Det er de samme skatteregler og den samme konkurrencelovgivning. Det gør, at du også vil kunne bruge dine medstuderende og deres spørgsmål og svarene på dem i din egen virksomhed,” forklarer Ellen Als.
Dét faktum tror hun også, at de studerende vil kunne have glæde af, når de fire måneder uddannelsen varer er gået.

(Der er gode muligheder for at lære hinandens stærke og svage sider at kende i det netværk. For i løbet af de fire måneder vil der udover 15 dage med forelæsninger være en del gruppearbejde om de konkrete cases. Belønningen er 15 ECTS-point og til at begynde med er prisen på uddannelsen 49.000 kroner.)

Læs mere om Managing for Growth

Du kan læse mere om kurset her.

Kontakt

Ellen Als
Program Director
DTU Learn for Life
45 25 61 37