På DTU er der vind i onlineundervisningen

På DTU udfører nogle af de dygtige forskere noget af den vigtigste forskning indenfor bæredygtig energi, men forskningens beliggenhed på Risø campus har gjort, at  undervisningen svært tilgængelig for mange, og derfor kastede et par af institutterne på halvøen ved Roskilde sig over onlineundervisning.    

DTU Risø Campus stikker ud i Roskilde Fjord. I 50’erne blev halvøen omdannet til forskningsinstitution for at udforske den fredelige udnyttelse af atomkraften. Men med tiden rykkede fokus sig fra atomenergi til alternativ energi. Og i dag står de tre reaktorer, man nåede at bygge, slukkede tilbage i det naturskønne landskab, mens vinden river i den nye supervindmølle fra Vestas.

Mens de mange unikke faciliteter har gjort det let at tiltrække forskere, har den afsides beliggenhed gjort det sværere at tiltrække studerende og kursister. Derfor var det oplagt for institutterne på halvøen at kaste sig over onlineundervisning, da muligheden bød sig. Og da forskningen på Risø Campus altid har haft en tæt kontakt til erhvervslivet, er det i løbet af få år blevet en til en række online efteruddannelsestilbud.

Fordele ved onlineundervisning

Den største fordel ved onlineundervisning er at den ophæver tid og sted, så mennesker fra hele verden kan blive klogere på det, de er eksperter i på Risø, uden rent faktisk at være fysisk tilstede. Det betyder at deltagernes virksomheder sparer hotel- og rejseomkostningerne og at kurserne også er billigere. Det betyder også at undervisningen kan ske, når den studerende har tid, hvilket er godt til efteruddannelse, som ofte skal presses ind i den ene eller den anden ende af et fuldtidsarbejde. Desuden er indholdet i kurserne internationalt relevant, og onlineundervisning har den fordel i forhold til tavleundervisning, at den ikke kræver noget visum.

Irving Paul Girsang fra Singapore er en af dem, der har fulgt et af kurserne fra DTU Vindenergi. Han har lært en masse og syntes godt om formatet.

”Kurset har på en systematisk og omfattende måde givet mig en indsigt i essentielle dele af arbejdet med vindenergi. Jeg kunne virkelig godt lide, at formatet gav mig mulighed for at studere i mit eget tempo og vende tilbage til ting, når det var nødvendigt. Det er en stor hjælp, når man har mange bolde i luften. Jeg synes, at læreren var god til at svare og diskutere mine spørgsmål, så jeg vil opfordre alle, der tager kurset, til at bruge forummet.”

Det menneskelige element

Bagsiden af medaljen ved onlineundervisning er, at den traditionelle kontakt mellem lærer og elev ikke er den samme. Det er de klar over på Risø, og selvom de ikke både kan undervise online og møde eleverne i virkeligheden, så gør de, hvad de kan for at beholde det menneskelige element.

Merete Badger, som er forsker i vindenergi og en af de ledende kræfter bag flere af DTU Vindenergis onlinetilbud, kender problemet fra lærerens ende af chat-funktionen.

”Mange af vores forskere elsker at undervise og er glade for auditoriet og kontakten med eleverne. Derfor har vi arbejdet hårdt på, at gøre dem til dygtige brugere af chatfunktionen, så de kan udtrykke samme passion på skrift. Vi har endda haft en e-læringskonsulent ude, som har undervist os i, hvordan man viser, at man er en rigtig person og ikke bare et autosvar. Det handler om at vise personlighed. Det kan man gøre ved at snakke om det, der sker lige nu som fx vejret eller det, man føler. I stedet for bare at give det rigtige svar kunne man skrive, ’det er så spændende det her, at jeg hopper op og ned i stolen’.”

Kontakt

Merete Badger
Seniorforsker
DTU Vindenergi
46 77 50 02