Undervisning

SPS-forløbet

Hvordan og hvornår får jeg SPS?

SPS gives med halvårlige intervaller, der følger semesteropbygningen, og tildeles altid i tidsrummet fra januar til juni og fra juli til december. Hvis du for eksempel har fået tildelt 20 støttetimer (eller en ramme til indkøb af e-bøger), men ikke har brugt dem alle, kan de altså ikke overføres til næste semester.

For nogle er behovet for støtte meget kontinuerligt henover hele uddannelsesforløbet, for andre svinger behovet meget. For alle gælder det dog, at du kun kan få tildelt ny bevilling og støtte for næste semester ved aktivt at henvende dig til SPS-medarbejderne og fortælle om, hvad og hvordan du ønsker at søge ny støtte.

Ansøgninger om SPS kan laves hele året, men for fuldt udbytte skal der som regel søges i juni/juli for efterårssemesteret og i december for forårssemesteret.

Læs mere om, hvordan du søger støtte

Hvor længe kan jeg få SPS?

Der kan tildeles SPS støtte for en periode, der svarer til den normerede tid for dit studium varer - plus 12 måneder. Dog kan den samlede støtteperiode (støtterammen) ikke overstige 70 måneder (5,8 år), heller ikke hvis du skifter studium undervejs. Det er dog muligt at søge om forlængelse af støtterammen, for eksempel hvis dit studiums normerede tid overstiger 70 måneder, ved sygdom m.m.

Skulle du ønske at søge om forlængelse, kan vi hjælpe dig med det. Du kan læse mere om støtterammen.

Når du ikke længere har behov for SPS

Har du fået tildelt støttetimer i et eller flere semestre, og ønsker du dem ikke til næste semester, så undlader du ganske enkelt at ansøge om støtte. Skulle behovet for støtte vende tilbage senere på studiet, kan du til enhver tid henvende dig til os og ansøge igen. Du skal dog være opmærksom på, at du bruger af dine SPS-måneder, så længe du har fysiske hjælpemidler i udlån. 

Du har kun ret til at modtage SPS, så længe du er studerende. Derfor skal du ved en eventuel afbrydelse og ved afslutning af dit studium give DTU’s SPS-medarbejdere besked.

Har du modtaget it-hjælpemidler skal de leveres tilbage, hvis du enten afbryder eller afslutter dit studium. Du vil automatisk modtage et brev med anvisning om, hvordan afleveringen foregår. Hvis du ikke modtager et brev eller bliver kontaktet på anden vis, skal du henvende dig til DTU’s SPS-medarbejdere.

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

Kontakt SPS-enheden

OBS! SPS-enheden holder lukket torsdag den 24. oktober

Lyngby Campus

Bygning 101A, Lokale 1.027
Anker Engelunds Vej 1
2800 Kgs. Lyngby
Mail: aus-sps@adm.dtu.dk
Personlig henvendelse efter aftale tirsdag, torsdag og fredag

Telefonisk kontakt mandag, onsdag og fredag kl. 9.30 - 10.30. 1. fredag i måneden dog kl. 10-10.30.
4525 2000

Ballerup Campus
Lokale D. 1.32
Lautrupvang 15
2750 Ballerup
Mail: aus-sps@adm.dtu.dk 
Personlig henvendelse efter aftale mandag og onsdag

Telefonisk kontakt mandag, onsdag og fredag kl. 9.30 - 10.30. 1. fredag i måneden dog kl. 10-10.30.
4525 2000


Bemærk: SPS-enheden holder lukket på på helligdage, i forbindelse med sommer-, efterårs-, jule- og påskeferien og 5. juni. Der er også lukket dagen efter Kristi himmelfartsdag.