3D billeder med røntgen CT skanner

Undersøg en genstands indre uden at ødelægge den. I skal lave røntgenbilleder af genstanden og bruge teknikken computed tomography (CT) til at sætte billederne sammen til en 3D rekonstruktion. Ved hjælp af 3D rekonstruktionen kan I analysere genstandens indre strukturer.

3D-billede taget med røntgen CT-scanner

Hvad går øvelsen ud på?

Undersøg en genstands indre uden at ødelægge den.

I skal lave røntgenbilleder af genstanden og bruge teknikken computed tomography (CT) til at sætte billederne sammen til en 3D rekonstruktion.

3D rekonstuktionen er en softwareudgave af den skannede genstand. Ved hjælp af 3D rekonstruktionen kan I analysere genstandens indre strukturer.

I denne øvelse bruger I en røntgen CT-skanner til at skanne en genstand. Formålene er

  1. at lære hvordan en CT-skanner virker
  2. at lære om røntgent-fysik i forbindelse med dannelse af billeder

Hvordan foregår øvelsen?

Øvelsen har tre dele:

  1. Først bruges røntgen CT-skanneren til at lave 2D billeder af en genstand. Her lærer I om røntgenstråler og om at bruge dem til forsøg. Her er faget fysik relevant.
  2. Så skal 2D-billederne laves om til et 3D-billede af genstanden. Det kalder vi en rekonstruktion, og vi har software som hjælper med det. Her er faget matematik relevant.
  3. Endelig skal I bruge software til at undersøge 3D-billedet. Man kan gøre mange ting med et 3D-billede, for eksempel måle volumener og overflader.

Hvilke faciliteter kommer du til at bruge?

Begge dage er vi i DTU's 3D Imaging center, hvor vi bruger en CT-skanner og andre faciliteter.

Centret ligger i bygning 310 i stueetagen og kælderen.

Tilmeldingen til SRP-øvelser 2023 er lukket

Røntgenfysik

Som eksempel kunne fysik være det eksperimentelle fag. Her fokuseres på røntgenfysik, altså om hvordan vi kan bruge røntgenstråler til at få information om materialer. Herunder hvad røntgenstråler er, hvordan røntgenstråler genereres, hvordan de måles. Der bliver lagt vægt på det eksperimentelle arbejde.

Matematik i billeder

Matematik kunne være det eksperimentelle fag. Her vil der lægges vægt på den matematiske proces at omdanne mange 2D-billeder til et 3D-billede.

Man kunne kombinere med faget Dansk eller Engelsk, hvor der lægges vægt på at opøve en videnskabelig skrivestil.

  1. Præsentation af jer og lidt om hvad I gerne vil skrive om
  2. Laboratorieøvelse: røntgen CT
  3. Rekonstruktion og 3D data analyse

Fra øvelsen får I

  1. 2D røntgenbilleder af den genstand vi har skannet (Tiff-filer)
  2. 3D rekontruktionsfiler (Tiff-filer)
  3. Link til software, som kan bruges til at arbejde videre med dataen, når I kommer hjem.

Forslag til litteratur, du kan bruge i din opgave og som baggrund for øvelsen:

  1. Henning F. Poulsen et al.: ”På opdagelse i materialer-nes indre” Aktuel Naturvidenskab 2015 nr 2 side 20
  2. Nina K. Wittig, Henrik Birkedal: ”3D-RØNTGENSYN afslører knoglernes indre” Aktual Naturvidenskab, 2017, nr 1 side 14

NB: Når du har tilmeldt dig, vil du få besked, hvis der er litteratur, du skal læse som forberedelse til øvelsen.

  • Fysik: Øvelsen indeholder elementer af røntgenfysik
  • Matematik: Øvelsen indeholder elementer af geometri
  • Teknologi: CT skannere bruges inden for mange tekniske videnskaber
Kan kombineres med:
  • Biologi
  • Bioteknologi
  • Dansk
  • Engelsk
  • Fysik
  • Geovidenskab
  • Matematik
  • Teknologi
  • Røntgenstråler
  • Tomografi

Tidspunkt og varighed

Øvelsen løber over to dage:

  • Den 2 og 3. marts

Antal deltagere

6

Opfølgende møde

- hvor du kan du få hjælp til  din databehandling og stille spørgsmål:

  • Fredag den 10. marts kl. 10

Sprog

Dansk

Arrangør og adresse

DTU Energy
Lyngby Campus

Kontakt

Søren Bredmose Simonsen

Søren Bredmose Simonsen Seniorforsker Institut for Energikonvertering og -lagring