Elos Medtech – Dental Implant Systems

Tandimplantater kan snart blive helt hvide

Materialer Metaller og legeringer Fysiologisk modellering Kunstige organer

Ny teknologi skal sikre, at overfladen af titanium, der anvendes til tandimplantater, kan blive hvid. Det vil få stor betydning for den voksende del af befolkningen, der lever med en eller flere kunstige tænder.

Hvert år bliver der på verdensplan indsat ca. 10 millioner tandimplantater, og tallet er stigende i takt med, at vi lever længere og dermed slider vores tænder mere. Traditionelt bliver tandimplantater fremstillet af titanium. Det er et materiale med en høj grad af biokompabilitet, der sikrer, at det nemt gror sammen med de eksisterende knogler i kæben. Ovenpå implantatet sættes et bindeled, før selve tandens krone bygges op.

”Hidtil har dette bindeled været en æstetisk udfordring,” forklarer Ole Zoffmann Andersen, research manager i Elos Medtech, der er en af verdens største producenter af komponenter til tandimplantater.

”Det skyldes, at det kan give et metallisk skær gennem tandkødet, og hvis tandkødet trækker sig tilbage, kan metaldelen blive direkte synlig. Det er mange mennesker med tandimplantater naturligvis kede af at skulle leve med,” siger Ole Zoffmann Andersen.

"Vi har på DTU ekspertise i at arbejde med overfladebehandling af metalliske materialer, herunder også titanium"

Elos Medtech, der har både udviklings- og produktionsfaciliteter i Nordsjælland, har netop startet et nyt projekt sammen med forskere fra DTU og Aarhus Universitet, der skal løse dette problem.

Ekspertise i al overbehandling

En forskergruppe på DTU har i laboratorieforsøg kunnet hvidfarve overfladen af titanium. Næste skridt er at få udviklet en så robust og slidstærk overflade, at hvidfarvningen ikke skaller af, og som lever op til den lange række af krav, der stilles til produkter til medicinsk brug.

”Vi har på DTU ekspertise i at arbejde med overfladebehandling af metalliske materialer, herunder også titanium. I projektet deltager også forskere fra Interdisciplinary Nanoscience Center på Aarhus Universitet, der er eksperter inden for overfladebehandling ved hjælp af PVD-processer, det vil sige pådampning af tynde film, der kan bidrage med bestemte egenskaber for at beskytte overfladen,” fortæller seniorforsker Morten Jellesen, DTU Mekanik.

”Vi ved endnu ikke, om den stærkeste overflade af hvidfarvet titanium kan skabes ved hjælp af den ene eller anden proces eller måske en blanding af dem begge. Det skal vi finde ud af i løbet af projektet. Med vores team har vi samlet stærke kompetencer inden for overfladebehandling, så jeg er helt sikker på, at vi når et resultat.”

En drøm går i opfyldelse

Virksomheden Elos Medtech ser frem til i fremtiden at kunne levere et æstetisk flot produkt, som kan afhjælpe en af de helt store problemstillinger med tandimplantater.

”Vi er klar over, at det er et ambitiøst mål, vi har i projektet. Men vi tror på, at det vil lykkes at udvikle en robust teknologi, der kan hvidfarve titanium på tandimplantaterne, og som samtidig lever op til de regulatoriske krav, der skal imødekommes, inden vi kan sælge implantaterne til vores store kunder på verdensmarkedet”, siger Ole Zoffmann Andersen.

Innovationsfonden har investeret 10 millioner i projektet, der afsluttes i 2022.