Foto: Ditte Valente
Foto: Ditte Valente
Foto: Ditte Valente
Foto: Ditte Valente
Foto: Ditte Valente
Foto: Ditte Valente

Roskilde Festival: Elbiler erstatter generatorer i Food Court

Elektronik Elteknik Elforsyning
Tre elbiler ved Roskilde Festivals Food Court sikrer, at der er strøm nok til spidsbelastninger uden brug af generatorer.

På Roskilde Festival er der hver dag over 100.000 mennesker, der har behov for varm mad og kolde drikkevarer. Det medfører naturligvis et stort elforbrug, men grundet festivalens forholdsvis provisoriske forhold har man ikke en tilstrækkelig stærk forbindelse til elnettet til at dække det behov hele tiden. Konsekvenserne ved at sluge for meget strøm er overbelastede kabler og sprængte sikringer, nedbrud og ingen mad.

Derfor er dyre og klimabelastende dieselgeneratorer nødvendige for at dække behovet - særligt på de tidspunkter af dagen, hvor elforbruget er størst. Men festivalens ønske om bæredygtighed medfører naturligt en ambition om at nedbringe forbruget af el fra generatorer.

I Food Court, som er en hal på festivalen, hvor i omegnen af 20 madboder er samlet, er udfordringen med elforbruget særlig høj. Men det er nu tre år siden, at de helt droppede generatorerne, forklarer Thomas Malthesen, som er ansvarlig for Food Court:

”Vi kører en stor del af tiden lige på grænsen af, hvad elnettet kan levere. Men særlig i tidsrummet 13 til 15 og 18 til 21 er der rigtig mange mennesker, som skal have rigtig meget mad,” siger han.

”Alligevel har vi strøget generatorerne. I stedet for at lade dem stå for at levere den ekstra strøm, vi har brug for, så har vi tre elbiler stående ude bagved, som kan give os lidt ekstra kraft.”

Elbilerne er Nissan Leaf-biler, som er stillet til rådighed af Nissan Danmark. De er installeret af tre DTU-studerende, som læser elektroteknologi. Metoden, de anvender, kaldes ”peak shaving”, forklarer Ole Batting:

”Kort fortalt, så lader vi elbilerne op, når Food Court ikke bruger så meget strøm – og så aflader vi dem igen, når forbruget 'peaker', og der er brug for ekstra meget strøm."

Den lidt længere forklaring er, at elbilerne er koblet op på ladestandere. I de perioder, hvor Food Court er på et forholdsvis lavt strømforbrug, lader man bilerne op. Den type biler, man anvender, har den fordel, at de også kan aflade. Og derfor kan de, når Food Court virkelig sluger strøm, levere noget af den lagrede strøm direkte ind i det interne elsystem. På den måde 'barberer' man toppene af forbruget, så behovet for strøm fra elnettet bliver mere konstant. Det er bl.a. den metode, der har sikret, at Food Court gennem de sidste par år har kunnet klare sig uden generatorer.

Projektet har kørt gennem flere år, for det er et sindrigt system, der kræver individuel tilpasning af ladestanderne. Stille og roligt skaleres det dog op – og i år er antallet af elbiler oppe på tre. Målet for dette års festival er at gøre peak shavingen endnu mere effektiv, forudsige forbruget og primært at sikre sig mod, at bilerne ikke aflader helt. Men de studerende ser store perspektiver i at opskalere projektet yderligere:

”Vores drøm er, at Roskilde Festival laver en gratis parkeringsplads til elbiler. Den batteripark vil vi nemlig kunne udnytte til at regulere elforbruget på festivalen i endnu højere grad, så vi flytter noget af det til tidspunkter, hvor der ikke er så stort pres på elnettet,” siger Nilas Klausen og tilføjer, at så længe man ikke aflader eller oplader fuldstændig, så har det ingen målbar effekt på batteriets levetid.


Fakta om samarbejdet mellem DTU og Roskilde Festival

  • Danmarks Tekniske Universitet og Roskilde Festival indgik i foråret 2010 et partnerskab.
  • Formålet med partnerskabet er, at studerende fra DTU udfører frivilligt og ulønnet projektarbejde omhandlende en teknisk problemstilling på Roskilde Festival.
  • De studerende laver i samarbejde med en vejleder på DTU et projekt, som vedrører en af de mange tekniske udfordringer der findes på festivalen. De bruger festivalugen på både at udføre undersøgelserne, og præsentere projektet for festivalgæsterne og andre interesserede.
  • De studerende opnår 5 ECTS-point for projektarbejdet ved efterfølgende at redegøre for projektet i en fyldestgørende, teknisk rapport, som vurderes af vejlederen.
  • Det betyder at for omkring 100 DTU-studerende vil Roskilde Festival ikke kun byde på musik, fest og farver, men også handle om at udfordre deres faglighed, og afprøve nye idéer i praksis.
  • Samarbejdet har bl.a. medvirket til, at DTU-studerende, der står bag startup-virksomhederne Volt, DropBucket, Cutlab, PeeFence og Allumen har haft en platform til at afprøve deres teknologi, inden de startede virksomheden.