Udsnit af Mirror Stage, som kunstner Honey Biba Beckerlee afslører 21. juli 2019 på DTU Space, som har bidraget til at producere værket. (Foto: DTU Space)

DTU fejrer 50-året for Apollo 11 med værk af Honey Beckerlee

Rumteknologi og instrumenter Rumforskning
I anledning af 50-året Apollo 11-missionen og det første menneske på månen har DTU Space samarbejdet med kunstner Honey Biba Beckerlee om et kunstværk, som nu afsløres.

Kunsteren Honey Biba Beckerlee er velkendt på DTU, hvor hun tidligere har udstillet og også fået teknisk assistance til at udvikle sine værker.

Nu har nu produceret et nyt kunstværk til DTU Space.

Værket kaldes Mirror Stage og er et koncept, som Honey Biba Beckerlee har udviklet med inspiration i de spejle (retro-reflectorer), der blev sat på månen under den bemandede Apollo 11-mission i 1969.

"Jeg glæder mig meget til at se, hvordan folk vil reagere på værket"
Honey Biba Beckerlee, kunstner

Værket giver stof til eftertanke omkring månens rolle i menneskets refleksion over dets plads i det store univers og trangen til at udvikle teknologi, der gør det muligt at udforske det.

Mirror Stage afsløres ved en event på DTU Space onsdag 17. juli i forbindelse med 50-året for NASA’s Apollo 11-mission, som for første gang bragte mennesket op på månen og en fremmed planet.

”Udover den kunstneriske oplevelse vil værket også bidrage til at sætte fokus på fascinationen og potentialet i den forskning og teknologiudvikling, som udfoldes på DTU,” siger direktør på DTU Space, Kristian Pedersen.

”Det er samtidig en god anledning til på en inspirerende måde at sætte 50 års rumforskning i perspektiv og knytte kunst og videnskab sammen og på den måde bidrage til refleksion over forholdet mellem menneske, teknologi og samfund”.

Støtte fra Statens Kunstfond og DTU Space

Værket bygges med økonomisk støtte fra Statens Kunstfond. Værket er udført i samarbejde mellem Honey Biba Beckerlee og DTU Space.

”Det er en fornøjelse, at samarbejde med Honey, og at vores teknikere her på DTU Space kan bidrage til, at hendes ide om et interaktivt kunstværk føres ud i livet,” siger professor John Leif Jørgensen, som står for samarbejdet med kunstneren.

Værket kommer til at indgå i den samling af kunst, som er med til at skabe atmosfære både inden døre og uden for på DTU’s campus i Lyngby.

”Jeg er meget taknemmelig for den assistance, jeg har fået herude til at udføre et teknisk perfekt kunstværk. Jeg glæder mig meget til at se, hvordan folk vil reagere på værket” siger Honey Biba Beckerlee.

Interaktion med udstyr på månen fra Apollo 11-missionen

Mirror Stage tager udgangspunkt i det spejl-system, i form af en såkaldt retro-reflector, som blev bragt til månen med Apollo 11-missionen i 1969.

Spejl-systemet på månen er stadig aktivt, som det eneste af de instrumenter, Neil Armstrong, Buzz Aldrin og Michael Collins medbragte på denne historiske mission. Beckerlees værk kan interagere med det via laserlys. Ved at sende et laserlys ind på Mirror Stage her på Jorden, kan det sendes videre mod reflektoren på månen og derfra blive returneret tilbage til Jorden.

Værket binder således også fortid, nutid og fremtid sammen for betragteren.

Værket måler cirka 0,8 x 0,8 m. og er omkring 1,2 m. højt. Det bygges i stål og aluminium og forsynes med med cirka 100 lysreflektorer indbygget i slagsikkert glas. Værket er bygget til at modstå udendørs vejrlig og kan gøres interaktivt ved særlige lejligheder.

Et kunstværk med med potentiale til både at fascinere og inspirere til læring om videnskab og teknologi

Mirror Stage udføres af kunstner Honey Biba Beckerlee på foranledning af DTU Space. Det udføres med økonomisk støtte fra Statens Kunstfond og teknisk assistance fra DTU Space.

Værket afsløres ved en særlig event på DTU Space for inviterede gæster, hvor der sendes laserlys mod månen. Efterfølgende opstilles værket på DTU’s åbne Campus-område ved en offentlig afsløring og event, hvor der er adgang for alle.

Udover at være et værk, der kan betragtes og inspirere til refleksion, er det også et værk med en konkret funktion. Da værket er mobilt - det kan afmonteres fra dets fundamentet - tænkes det i en periode anvendt som et tilbud til grundskoler og gymnasier. Her kan dets interaktive element i form af evnen til at reflektere laserlys være udgangspunkt for relevante og inspirerende matematik- og fysikopgaver. Dermed kan værket bidrage til at øge interessen for STEM-fag blandt skole- og gymnasieelever.

Honey Biba Beckerlee arbejder med sit nye kunstværk ‘Mirror Stage’ på DTU Space assisteret af teknikere på stedet. (Foto: DTU Space).

Honey Biba Beckerlee arbejder på sit værk på DTU Space med assistance fra teknikere på stedet. (Foto: DTU Space)

Den originale retro-reflector, som blev bragt til månen med Apollo 11-missionen og stadig står der. (Foto: NASA)