Foto: Bax Lindhardt

Unge kvinder udforsker robotter og programmering

Software og programmering Informationsteknologi Hardware og komponenter It-systemer
40 unge kvinder deltog i efterårsferiens it-camp på DTU. Campen skulle gøre dem nysgerrige på mulighederne for uddannelse og jobs på området.

Tre dages afslapning i efterårsferien var byttet ud med programmering, forelæsninger og øvelser for 40 unge kvinders vedkommende, da de havde valgt at deltage i DTU’s it-camp. Hovedparten af deltagerne var gymnasieelever, og de var rejst til DTU fra hele landet for at snuse og prøve kræfter med it.

Lektor Inge Li Gørtz fra DTU Compute stod i spidsen for arrangementet, som fik flere ansøgere, end der var pladser til.

”Vores it-camp er en succes, hvis deltagerne har haft det sjovt, og hvis de går herfra med en oplevelse af, at it er spændende. Vi forsøger at give dem et indblik i de mange forskellige ting, man kan lave inden for it, og at det er mere end at sidde bag en computerskærm. Jeg håber, at pigerne er blevet mere åbne over for, at det er en mulighed for dem at uddanne sig inden for it,” siger hun.

Eneste pige i århusiansk it-gymnasieklasse

Foto: Bax Lindhardt

En af deltagerne er 18-årige Lisa Maria Huynh, der går i 3.G på Århus Gymnasium, hvor hendes studieretning er programmering.

”Jeg er den eneste pige i min gymnasieklasse, så jeg er med på it-campen for at møde andre it-interesserede piger. Jeg er overrasket over, at vi er så mange, jeg havde regnet med, at der var langt færre piger. Jeg deltager også for at gå i dybden med programmering. Jeg synes, at campen er spændende – især kunstig intelligens og robotteknologi, og jeg er også glad for forelæsningerne. Campen måtte godt være længere end tre dage,” siger huh.

Programmering af robotter

Foto: Bax Lindhardt

På campens anden dag fik deltagerne mulighed for at lære om socialt intelligente robotter og øve sig i programmering af dem. Til det formål ankom DTU’s to robotter af mærket Pepper, som på DTU er døbt R2DTU.

I firemandsgrupper kastede pigerne sig over koder og skøre idéer, som fik robotterne til at hilse, reagere på berøring eller svare på banke-banke-på-vittigheder.

Foto: Bax Lindhardt

Det er anden gang, at DTU afholder it-camp for unge kvinder.

Læs mere om DTU's uddannelser.