Foto: DTU

Forsker i biomedicinsk signalbehandling modtager årets AEG Elektronprisen

Med større viden indenfor elektrisk signalbehandling kan man opnå bedre løsninger for patienter med hensyn til monitorering, diagnose og behandling - samt generelt helbred i hjemmet og på hospitalet. Lektor Helge B. D. Sørensen har for sit store forskningsarbejde indenfor netop det biomedicinske område med elektrisk signalbehandling modtaget årets AEG Elektronprisen.

D. 24. september modtog Lektor Helge B. D. Sørensen sit diplom og en tilhørende check på 50.000 kr. Dette især for sit store arbejde med biomarkører for neurodegenerative sygdomme. Helges forskergruppe og dennes samarbejdspartnere har f.eks. vist, at man kan detektere tegn på Parkinson adskillige år før de direkte symptomer viser sig.

Nogle af hovedresultaterne af hans arbejde er opfindelse og test af automatiske metoder til klassifikation af tonisk-kloniske epileptiske anfald; biomedicinske signalbehandlingsmetoder til detektion af tidlige markører for neurodegenerative sygdomme og udvikling af metoder til kvantitativ måling af stress baseret på signaler fra hjertet.

De udviklede værktøjer viser særligt deres slagkraft i forbindelse med udredningen af søvnrelaterede sygdomme og hjernesygdomme. Hvor lægerne tidligere skulle bruge 4-5 timer på manuel analyse og diagnosticering af en hel nats målinger, kan man nu med automatisk biomedicinsk signalbehandling klare det sikkert og mere præcist på under et minut. Også indenfor medicinalindustrien har hans arbejde potentiale, hvor den hurtige og konsistente tilbagemelding fra de udviklede måle- og analysemetoder potentielt kan muliggøre at ny medicin kan udvikles.

”Helge Sørensen er en værdig modtager af denne fornemme pris” siger institutdirektør Kristian Stubkjær, der fortsætter ”Helges arbejde er et fint eksempel på, hvordan lægernes og medicinalindustriens viden kombineret med avancerede elektriske målemetoder kan føre til billigere og hurtigere diagnoser til gavn for alle.”

Foto: DTU

Foto: fra venstre institutdirektør Kristian Stubkjær, best.medlem advokat Jens Chr. Hesse Rasmussen, best.medlem Søren Thostrup, prismodtager Helge B.D. Sørensen, best.formand (og tidligere rektor) Hans Peter Jensen og Niels Axel Nielsen.