Privatfoto

Statoil Prisen går til forskning i kemisk oceanografi

Kemi

Colin Stedmon modtager Statoil Prisen 2018 for sin internationalt anerkendte forskning i havets kemiske sammensætning.

Lektor Colin Stedmon fra DTU Aqua har fået tildelt Statoil Prisen på 100.000 kr. for sine bidrag inden for forskningsfeltet kemisk oceanografi. Kemisk oceanografi er videnskaben om havets kemiske sammensætning og transporten af de kemiske stoffer i vandmiljøet.

Prisuddelingen fandt sted fredag den 9. marts i Nationalmuseets festsal, hvor en stor del af de tidligere prismodtagere var mødt op for at fejre Colin Stedmon. Blandt de tilstedeværende var prismodtagere helt tilbage fra 1964 og 1968.

Colin Stedmon forsker i biogeokemi, og hvordan næringsstoffer og organisk stof opfører sig i akvatiske økosystemer. Han arbejder også med biooptik og fotokemi og bruger kemiske sporstoffer og deres lysegenskaber i vand til at beskrive de forskelige stoffers kemi, og hvor de stammer fra.

Når permafrosten tør

Aktuelt er Colin Stedmon blandt andet involveret i et EU-finansieret projekt (NUNATARYUK), der undersøger, hvad der sker med det organiske kulstof, der er bundet i permafrosten i Arktis, når den ellers evigt frosne jord begynder at tø som følge af stigende globale temperaturer.

Kulstoffet bliver transporteret med smeltevand ud i havet, men hvad sker der derefter? Bliver det organiske kulstof omdannet til CO2, som ender i atmosfæren? Synker kulstoffet ned og bliver begravet i havbunden? Eller bliver det transporteret videre ud i Nordatlanten?

Colin Stedmons forskning er baseret på studier i felten, bl.a. med DTU’s havforskningsskib Dana, samt på eksperimentelt arbejde i laboratoriet og modelleringsstudier, og der er tæt samarbejde med de tilgrænsende fagområder fysisk og biologisk oceanografi.