Foto: Mikal Schlosser

DTU udnævner direktør for DTU Sundhedsteknologi

Sundhed og sygdomme

Professor Thomas Andresen bliver ny institutdirektør for det nyoprettede DTU Sundhedsteknologi. (Denne nyhed er opdateret)

Opdatering: Professor Thomas L. Andresen er af personlige årsager fratrådt som institutdirektør på DTU Sundhedsteknologi pr. 26. april 2019. Afdelingsleder Jørgen Schøller er konstitueret som institutdirektør.

Med virkning fra 1. april er professor Thomas Andresen udpeget til direktør for det nye institut DTU Sundhedsteknologi.

Thomas Andresen har siden april 2018 boet og arbejdet i Boston som Chief Scientific Officer i medicinalvirksomheden Torque Therapeutics, som han var med til at stifte i 2015. I perioden 2016-2018 var han institutdirektør for det daværende DTU Nanotech.

”Thomas er en meget dygtig, hårdtarbejdende og ambitiøs forsker og tillige en innovationsmæssig foregangsmand. Han har nogle meget klare visioner inden for sundhedsteknologien, og derfor er jeg overbevist om, at han er den helt rette til at lede DTU’s nye satsning inden for sundhedsteknologi,” siger Anders Bjarklev i anledning af udnævnelsen.

Den nye institutdirektørs fagområde er drug delivery, det vil sige systemer, der skal bringe immunstimulerende molekyler frem til kræftpatienters egne immunceller og programmere disse til at genkende kræftceller.

”Jeg håber at kunne bidrage til at gøre det nye institut internationalt anerkendt for sin forskning, undervisning og innovation i sundhedsteknologi. Vi skal skabe en kultur, hvor medarbejderne er stolte af deres arbejdsplads og varetager opgaverne med professionalisme, engagement og ønsket om at gøre en forskel for samfund og mennesker. Som institut skal vi måle os på at skabe resultater, der lever længere end os selv og hvor troen på, at vi gør en forskel, er en fast del af vores motivation,” siger Thomas Andresen.

Thomas Andresen har med udgangspunkt i sin forskning været med til at stifte virksomhederne Nanovi, X-Therapeutics, Monta Biosciences og Torque Therapeutics.

Han har gennem sin karriere modtaget flere priser for sin forskning, heriblandt en EliteForsk-pris på 1,2 mio. kr., et ERC Starting Grant og en af de prestigefyldte Sapere Aude topforskerbevillinger fra De Frie Forskningsråd.

Blå Bog

Thomas Lars Andresen bor i Vanløse

Født: 12. oktober 1972 i København

Fritid: Trailløb og natur.

Medstifter af virksomhederne Nanovi, X-Therapeutics, Monta Biosciences, og Torque Therapeutics.

Priser og Bevillinger: Sapere Aude Topforsker, ERC StG, Eliteforsker, NNF Challenge Center, Lundbeck Fellow.

• 2018: CSO Torque
  • 2016: Institutdirektør, DTU Nanotech
  • 2014: Vicedirektør og konstitueret institutdirektør, DTU Nanotech
  • 2012: Professor i kemi og biomaterialer, DTU
  • 2007: Lektor i kemi og biomaterialer, DTU
  • 2005: Ph.d-grad fra DTU
  • 2001-2007: Forskningsleder, LiPlasome Pharma
  • 1994-1996: Softwareudvikler, Danmark Radio
  • 2001: Civilingeniør fra DTU og Auckland University.