Image: DTU

Elever kan snart programmere og dyrke grønt i skolen

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug

Danske skoleelever får mulighed for at lege med maden i et nyt projekt, hvor de med en computer kan dyrke grønt i biologitimerne.

Tal fra DTU Fødevareinstituttet viser, at danske 10-17-årige i gennemsnit kun spiser cirka en fjerdedel af de anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen. De går dermed glip af værdifulde næringsstoffer, hvilket kan påvirke deres sundhed.

Et nyt projekt, Ha(c)k dit grønt, har som mål at gøre unge danskere interesserede i at spise flere grøntsager ved at lade dem designe og dyrke grønt i en specialbygget computer. Projektet er ledet af DTU Fødevareinstituttet og støttet af Nordea-fonden.

"Skolen er et oplagt sted at påvirke de kommende generationers maddannelse og sundhed – også i andre fag end madkundskab. Ha(c)k dit Grønt sætter mad på skoleskemaet på en ny måde og giver eleverne mulighed for at udforske og lege med den nyeste teknologi."
Projektleder Rikke Andersen

”Vi ved, at frugt- og grøntindtaget hos teenagere er lavt. Ha(c)k dit grønt projektet er en ny måde at koble undervisning om grøntsagers vej fra jord til bord med sjov ny teknologi. Vi regner med, at det kan være med til at fremme sundere madvaner hos netop denne aldersgruppe, at vi flytter dyrkning af grønt ind i biologilokalet, hvor de kan udforske og lege med det,” forklarer seniorforsker og projektleder Rikke Andersen fra DTU Fødevareinstituttet.

Videreudvikling af amerikansk food computer

Computeren kaldes en food computer og er inspireret af en prototype udviklet af eksperter på det tekniske universitet MIT i USA. Ingeniørstuderende vil videreudvikle prototypen, så den kan bruges i danske skoler.

Food computeren vil blive koblet til en webbaseret platform, hvor eleverne kan programmere, eller ’hacke’, og designe planter ved at påvirke deres vækstbetingelser, så eleverne på den måde får lyst til at smage på grøntsager.

Til brug i 7.-9. klasses biologiundervisning

Det toårige Ha(c)k dit grønt projektet er et samarbejde med Københavns Professionshøjskole, Center for Playware ved DTU Elektro og DTU Skylab. I løbet af de to år afprøver DTU Fødevareinstituttet det nye læringsforløb på skoler i Rødovre og Gladsaxe kommuner.

”Skolen er et oplagt sted at påvirke de kommende generationers maddannelse og sundhed – også i andre fag end madkundskab. Ha(c)k dit Grønt sætter mad på skoleskemaet på en ny måde og giver eleverne mulighed for at udforske og lege med den nyeste teknologi,” siger Rikke Andersen

Se en kort YouTube video om projektet

Læs også projektbeskrivelsen på DTU’s website.

Om Ha(c)k dit grønt

• Nordea-fonden støtter Ha(c)k dit grønt projektet med næsten 5 mio. kroner
  • DTU Fødevareinstituttet udvikler og tester undervisningsmaterialet og læringsforløbet
  • Ingeniørstuderende på DTU Skylab udvikler de to fødevarecomputere til testen
  • Københavns Professionshøjskole udvikler webprogrammet, som eleverne skal bruge til at designe og programmere eller hacke grønt i
  • Center for Playware ved DTU Elektro udvikler koblingen mellem hardware og software.