50 nuancer af gult

Entreprenørskab Spildevand og vandafledning
Camilla og Joanna har i forbindelse med Roskilde Festival skabt et urinal, som kan give infomationer om brugerens væskebalance.

Hvor end solen bager ned fra en skyfri himmel, eller jorden leder tankerne hen på Roskilde Dyreskue, kræver det sin mand/kvinde at holde sig velhydreret, når man er på festival. Derfor har Camilla Düsterdich Hansen og Joanna Nathan Jensen, der studerer Design og Innovation på DTU, lavet et projekt med det lokkende navn ”50 Shades of Yellow”.

"Derfor håber vi, at urinalet kan være med til at minde dem om at drikke nok vand."
Camilla Düsterdich Hansen, studerende på DTU

Projektet er ganske simpelt: For det utrænede øje ligner det bare et helt almindeligt urinal. Sådan nogle er der hundredevis af på Roskilde Festival. Men dette urinal har noget helt særligt udstyr. Det kan nemlig fortælle dig, om du er dehydreret eller om du får vand nok.

”Apparatet fungerer ved hjælp af en sensor, der måler lysintensiteten i den væske, der bliver hældt ned i urinalet. Derefter analyserer en lille computer resultatet, og så fortæller en lille skærm dig, om du har det godt, eller om du måske bør overveje at drikke noget vand,” forklarer Camilla.

Tester med juice og soja

Projektet opstod, fordi Joanna og Camilla begge har en del erfaringer fra især Roskilde Festival, og de vidste, at der år efter år er problemer med at minde folk om, at øl og alkohol ikke er en gangbar erstatning for vand, når man time efter time vandrer, danser og tumler rundt på en mark på Midtsjælland.

Selvom projektet er banket sammen på bare tre uger, fungerer det faktisk glimrende, fortæller de.

For at teste urinalet har de brugt forskellige urin-lignende væsker til at kalibrere lysstyrkemåleren. I processen indgår fx hyldeblomstsaft, soja, æblejuice og en enkelt guldøl.

Måske flere næste år

Urinalet står nu klar til brug. Og de første har afprøvet det. Undervejs vil Camilla og Joanna undersøge, om urinalet virker efter hensigten og folk rent faktisk drikker mere vand, hvis det er dét, computeren kommer frem til.

”Nu har vi kun lavet ét urinal, men det står i et område, hvor der kun er adgang for de mange frivillige, der får Roskilde Festival til at løbe rundt. Vi har en idé om, at de nogle gange har så travlt, at de måske glemmer at passe på sig selv. Derfor håber vi, at urinalet kan være med til at minde dem om at drikke nok vand,” forklarer Camilla.

Hvad synes brugerne om 50 Shades of Yellow?

Jonathan, 24. Læser fysik på Københavns Universitet.

"Det var en mega fed ide, synes jeg. Jeg valgte faktisk netop dette pissoir, fordi jeg gerne ville vide, om jeg fik vand nok. Det gjorde jeg heldigvis!"

Foto: Andreas Johansen

Oliver, 19. Nyudklækket student.

"Jeg valgte at bruge 50 Shades of Yellow, fordi det så fedt ud. De andre ligner alle sammen hinanden i den der kedelige, grå farve, så jeg valgte den svedige, gule i stedet. Derudover er det bare sejt, at man kan blive lidt klogere imens man lader vandet."