Roberto Flore. Foto: CHP Docx

DTU ansætter leder til nyt Foodlab

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner Fødevarekvalitet Fødevareproduktion Fødevareteknologi

DTU ansætter den internationalt anerkendte Roberto Flore til at stå i spidsen for DTU Skylabs kommende Foodlab.

DTU Skylab har ansat Roberto Flore som projektleder på det kommende Foodlab, der åbner i nye lokaler i den 24. september 2018. Roberto Flore er kendt for sit kreative og eksperimentelle arbejde med udvikling af nye fødevarer og produktionsmetoder.

”Vi er utroligt glade for at ansætte en faglig kapacitet som Roberto Flore til at stå i spidsen for et innovativt miljø, der bygger bro mellem ny teknologi og fødevareområdet. DTU har i dag et stærkt fagligt miljø på fødevarefeltet i DTU Fødevareinstituttet, og med det nye Foodlab styrker vi studenterinnovation inden for fødevareteknologi og skaber et nyt miljø for samarbejde med forskere og virksomheder på området,” siger leder af DTU Skylab Mikkel Sørensen.

"En betragtelig del af vores forskning vil være målrettet globale udfordringer som f.eks. at skabe bæredygtige fødevarer og reducere madspild ved at finde nye måder at forlænge holdbarhed på."
Roberto Flore, projektleder

Roberto Flore kommer fra en stilling som leder af kulinarisk forskning og udvikling i den selvejende organisation Nordic Food Lab, som oprindeligt blev etableret af Noma-køkkenchef René Redzepi og Claus Meyer, og har været en del af Københavns Universitets Institut for Fødevarevidenskab.

Roberto Flore har opnået international anerkendelse for sin humanistiske tilgang kombineret med en dyb udforskning af kulinariske teknikker fra hele verden. Derudover er han kendt som medredaktør af en bog om spiselige insekter - ´Edible Insects in Sustainable Food Systems´. I 2017 indplacerede magasinet Rolling Stone Roberto Flore som en af de 25 mest innovative personer, der forandrer verden og magasinet ICON betegner ham, som et af de syv største kreative talenter fra Italien.

Roberto Flore ser frem til at skabe et innovativt miljø, hvor ingeniørstuderende får mulighed for at udvikle teknologier og redskaber til fødevareområdet. DTU Skylab og det nye Foodlab søger derudover at etablere nye samarbejder med forskere og virksomheder.

”Det nye Foodlab bliver et tværfagligt og dynamisk miljø, hvor forskere, studerende og alle aktører inden for kreativitet og fødevareinnovation kan deltage. Vi vil undersøge interaktioner og sammenhænge mellem menneskelige fødevarer og teknologier. En betragtelig del af vores forskning vil være målrettet globale udfordringer som f.eks. at skabe bæredygtige fødevarer og reducere madspild ved at finde nye måder at forlænge holdbarhed på. Ved at bruge og designe nye teknologier sigter vi på at skabe nye ideer og bæredygtige løsninger, der kan anvendes i fødevareindustrien," siger Roberto Flore.

Ud over at være en international hub for innovation på fødevareområdet, skal Foodlab fungere som en partner for undervisere på DTU og være et sted for køkkenchefer, som gerne vil have viden og kompetencer til at indføre ny teknologi i deres køkkener.

”Foodlab er et sted, hvor vi kan få tingene til at ske, og hvor vi arbejder med at skabe løsninger på de praktiske problemer, som fødevareområdet og gastronomien står med til daglig. Vi arbejder med prototyping på DTU Skylab – og når vi taler om fødevarer, så er fremstilling af mad en konstant prototyping-proces,” siger Roberto Flore.