Over 2.000 danskere har været med til at navngive stjernen HAT-P-29 og dens exoplanet HAT-P-29, som nu hedder Muspelheim og Surt. Stjernen ses i billedet her ved krydset - i stjernebilledet Perseus. (Billede: Strasbourg astronomical Data Center/SDC, december 2019)

Danmarks nye planet og stjerne har fået mytologiske navne

Astrofysik
Danmarks nyudpegede exoplanet og moderstjerne har fået deres officielle navne, Surt og Muspelheim. Exoplaneten er opdaget af DTU-forsker Lars Buchhave. Navngivningen indgår i fejringen af Den Internationale Astronomiske Unions 100 års jubilæum.

Her op til jul har Danmarks nye planet og stjernen, den kredser omkring den, fået deres officielle navne. De hedder nu henholdsvis Surt og Muspelheim. Navnene er hentet fra den nordiske mytologi.

De er valgt ved en omfattende afstemning i Danmark blandt alle, der har haft lyst til at deltage. I formiddags blev navnene offentliggjort i Paris i hovedkvarteret for Den Internationale Astronomiske Union (IAU). Det er især planeten, som er interessant og årsagen til, at den sammen med sin moderstjerne er blevet tildelt Danmark af IAU. Det er en såkaldt exoplanet, altså en planet, der kredser omkring en anden stjerne end Solen.

Exoplaneten blev opdaget af DTU Space-professor Lars Buchhave.

"Det er et meget fint navnesæt, der er valgt, og en rigtig god ide at lade befolkningen komme med forslag til navne og stemme om det. Navngivningen af stjernen og planeten kan være med til at øge interessen for såvel rumforskning som naturvidenskab helt generelt, og det er jeg glad for,” fortæller Lars Buchhave, som beskrev planeten i det videnskabelige tidsskrift Astrophysical Journal i 2011 efter at planeten var observeret i perioden 2008 til 2011.

Surt er eneste planet opdaget omkring Muspelheim

Stjernen har indtil i dag blot heddet HAT-P-29 og planeten, der kredser omkring den HAT-P-29b. Surt er den hidtil eneste exoplanet, der er opdaget, som kredser omkring Muspelheim. Forskningen i exoplaneter er et nyere felt inden for rumforskningen. Den første blev opdaget i 1995, og Lars Buchhaves forskergruppe er blandt de førende i verden på området.

Hidtil er der opdaget godt 4.100 exoplaneter. Surt er en meget varm gasplanet, der ikke har meget til fælles med Jorden.

Jagter jordlignende planeter

Forskerne jagter også exoplaneter, der kan minde mere om Jorden i størrelse og med fast grund, en atmosfære og temperaturer, der ikke ligger for langt fra det, vi kender her på kloden.

"Navngvningen af stjernen og planeten kan være med til at øge interessen for såvel rumforskning som naturvidenskab"
Lars Buchhave, professor DTU Space

Navngivningen finder sted i anledning af IAU's 100 års jubilæum.

Over 860 navneforslag var blevet sendt ind til den stjerne og exoplanet, der var tildelt Danmark. En kommission af eksperter udvalgte derefter fem sæt navne til stjerne og exoplanet, der her i efteråret har været til afstemning blandt danskerne. Over 2.000 danskere valgte at stemme på en af kandidaterne.

I anledning af jubilæet har IAU organiseret en verdensomspændende konkurrence om navneforforslag til i alt 112 stjerne- og planet-sæt, som indbyggere i lige så mange lande har kunnet stemme på.