DTU kårer Paragit Solutions som årets studenter-startup 2019. Holdet vandt 2. præmie i DTU Skylabs Open Innovation X i 2018. Foto: Kaare Smith

Armbind kan varsle livsfarlige nervesygdomme

Medicin og medicoteknik Medicinske apparater og systemer Sundhed og sygdomme
DTU kårer Paragit Solutions som årets studenter-startup for deres sensor til tidlig varsling af parkinson sygdom, ALS og alzheimer.

Fire nuværende og tidligere DTU-studerende har på eksprestid udviklet et armbind, der kan skelne støj fra livsvigtige informationer om sygdomme i bevægeapparatet. Idéen til en digital sensor, der kan varsle om muskelstivhed, langsomme bevægelser og rystelser, blev første gang pitchet i DTU Skylabs Open Innovation-konkurrence Oi-X i 2018. Ti måneder efter konkurrencen og en afstikker til Silicon Valley i USA, er sensorarmbindet Paragit Sleeve klar til patent, og investorerne står parat.

”Det unikke i vores teknologi er, at vi er i stand til at måle muskelstivhed og adskille information om bevægelser fra andre støj-impulser i en sensor, som patienterne kan have med hjem. Det åbner for helt nye muligheder for tidlig diagnostik af sygdomme i bevægeapparatet som Parkinsons sygdom og ALS, men også sygdomme som alzheimer. Derudover kan sensorarmbindet bruges til at vurdere effekten af medicin eller afprøve nye lægemidler, mens patienterne er hjemme,” siger Mohammad Filfil, der læser kandidat på Elektroteknologi på DTU og er CEO i startup-virksomheden Paragit Solutions.

Pagt om arbejdsdisciplin

De fire stiftere bag virksomheden er nuværende og tidligere studerende på DTU eller Copenhagen Business Academy og melder klart ud, at det kræver økonomiske ressourcer, hård disciplin og et usædvanligt sammenhold at holde fremdrift i projektet, samtidig med at de gør studierne færdige. Derfor er de alle fire nærmest flyttet hjem i Mohammads forældres villa i Hvidovre, hvor de arbejder, spiser og børster tænder sammen.

"Vi har en pagt om, at der er ikke nogen af os, der går ind i et forhold – fordi det kræver for meget tid og dedikation. Og vi vælger at være fuldt dedikerede på det her projekt."
Mohammad Filfil studerende og CEO i Paragit Solutions

”Vi arbejder totalt koordineret og effektivt. Vi har en pagt om, at der ikke er nogen af os, der går ind i et forhold – fordi det kræver for meget tid og dedikation. Og vi vælger at være fuldt dedikerede på det her projekt, så vi kan eksekvere vores milepæle i rigtig rækkefølge og meget hurtigt,” siger Mohammad Filfil.

Test på patienter

Idéen til Paragit-armbindet opstod oprindeligt, fordi de studerende ville udvikle en sensor, som patienterne ubesværet kunne gå med eller tage med hjem, og som kunne samle data om deres bevægelser. Sensorerne i armbindet har i test på patienter været i stand til at adskille al støj fra omgivelserne og kan ifølge Mohammad Filfil opfange data om muskelstivhed, langsomme bevægelser og rystelser med 100 procent præcision.

Mohammad Filfil vurderer, at opfindelsen også kan anvendes til andre formål og f.eks. forbedre Apple Watchs nye feature til at måle hjerterytme ved at holde fingeren på uret.

”Løsning har mødt en del kritik fra læger, som mener at Apples smartwatch ikke tager højde for signalstøj og derfor kan give misvisende meldinger. Her er der mulighed for, at vores teknologi kan give præcise målinger,” siger Mohammad Filfil.

Årets bedste i Silicon Valley

Siden de fire stiftere af Paragit Solutions første gang pitchede deres idé til OiX i 2018 tog Mohammad Filfil og Arvan Maani til USA for at tage kurser i udvikling af medical devices på San Jose State University. I slutningen af 2018 deltog holdet i Stanford Health Hackathon, og Paragit blev præmieret som årets bedste innovationsprojekt i Silicon Valley Innovation Challenge 2018.

Paragit Solutions har fået tilbud fra amerikanske investorer, som ønskede at investere fem mio. dollar i selskabet, men de fire stiftere har ikke ønsket at afgive ejerandele, før deres data er valideret, og opfindelsen beskyttet af et patent.