Illustration af meteornedslag over Grønland. (Illustration NASA/Science)

DTU bidrager til kortlægning af unikt meteorkrater i Grønland

Geologi Polarforskning Klimaændringer
Et internationalt forskerhold under ledelse af forskere fra Københavns Universitet med deltagelse af DTU Space har opdaget et gigantisk meteorkrater på 31 km i diameter begravet dybt under indlandsisen i Grønland.

En tung meteor af jern hamrede for tusindvis af år siden ned i det, der i dag er det nordlige Grønland, og efterlod et kæmpe krater. Det afslører ny international forskning anført af Center for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet, som DTU Space har bidraget til.

Opdagelsen er unik. Det er første gang, at et krater af den størrelse er fundet under en af Jordens iskapper. Opdagelsen er netop offentliggjort i det ansete videnskabelige tidsskrift Science/Science Advances.

"Det er da en fantastisk sidegevinst til vores klimaforskning at opdage et krater fra en kæmpe jern-meteor"
Shfaqat Abbas Khan, forsker på DTU Space

Meteorkrateret, der er fundet under Hiawatha-gletscheren på Grønland, måler over 31 km i diameter og er omtrent på størrelse med Bornholm. Og det gør det til et af de 25 største kratere, der er opdaget på Jorden.

Et ungt krater

Krateret er usædvanligt velbevaret, og det betyder, at det må være ungt set med geologiske øjne, da isen ellers ville have udvisket det.

En præcis datering har indtil videre ikke været mulig. Men forskerne vurderer, at krateret er yngre end 3 mio. år, og ifølge professor Kurt H. Kjær fra Center for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum, blev det muligvis dannet allerede for omkring 12.000 år siden.

Undersøgelser af kraterets form og størrelse, kortlægning af tektoniske strukturer i geologien ud for gletscherfoden og analyse af sedimenter, udvasket fra kraterets bund via en smeltevandsflod, viser, at det stammer fra en enorm jernmeteor. Meteoren kan have været op til halvanden km i diameter. Og det er interessant, blandt andet i forhold til jordens klimahistorie.

”Vi ved, at temperaturen på kloden pludseligt faldt for 12.900 år siden, og denne periode med kulde varede i cirka 1.300 år. En af de mulige forklaringer på denne pludselige kulde er, at jorden blev ramt at en meteor. Spørgsmålet er, om det er denne meteor, vi har fundet nu. Den er i hvert fald stor nok til at kunne have påvirket livet på jorden i betydelig grad,” siger lektor og forsker på DTU Space Shfaqat Abbas Khan.

Han er blandt de mange partnere i det store forskningsprojekt og har bidraget med analyser og overvågningsdata.

Sidegevinst til klimaforskning

Shfaqat Abbas Khan forklarer desuden, at den nye opdagelse af det enorme krater ved Hiawatha-gletscheren i virkeligheden er et biprodukt af undersøgelser, der har et helt andet formål.

”En af årsagerne til, at vi netop nu har fundet krateret, er de mange opmålingskampagner med fly, som har til formål at kortlægge topografien under isen," siger han.

"Vi leder som udgangspunkt ikke efter kratere, men indhenter data til modeller, som kan fortælle om fremtidens is-afsmeltning, fordi det har betydning for fremtidens klima. Men det er da en fantastisk sidegevinst til vores klimaforskning at opdage et krater fra en kæmpe jern-meteor."