Fra venstre: Rektor Anders Bjarklev, DTU, country manager Peter Vermehren-Poulsen, Atos, og global director Claus Larsen, Atos. Foto Mikal Schlosser

DTU får verdens mest effektive kvantecomputer-simulator

Hardware og komponenter Software og programmering
Som det første danske universitet får DTU stillet en Quantum Learning Machine til rådighed af det franske firma Atos.

Med en ny computer, der kan simulere fremtidens kvantecomputere, vil DTU’s forskere og studerende blive i stand til at eksperimentere med at programmere dem. Det er resultatet af en aftale mellem DTU og den internationale it-virksomhed Atos om at etablere et strategisk partnerskab inden for quantum computing og quantum learning.

DTU er det første universitet i Danmark og blandt de første i verden, der modtager computeren. The University of Applied Sciences Upper Austria i Østrig modtog en lignende computer i juli 2018. Kvantecomputer-simulatoren kommer sandsynligvis til DTU i 2019.

Atos Quantum Learning Machine, som simulerer op til 41 kvantebit, giver en simulering, der er mere realistisk end nogensinde før. Det bliver betragtet som et gennembrud inden for forskningsområdet og vil give DTU mulighed for at forberede sig på de muligheder, kvantecomputeren giver inden for f.eks. udvikling af nye molekylestrukturer. I dag bygger denne forskning på fysiske eksperimenter.

Aftalen vækker glæde på DTU, hvor forskere og studerende i samarbejde med erhvervslivet nu får mulighed for at udvikle og afprøve morgendagens kvanteprogrammer og algoritmer, der skal bruges til at håndtere store mængder data, bl.a. i forbindelse med Internet of Things og kunstig intelligens.

”Med computeren bliver det muligt for DTU at eksperimentere med de kvantecomputere, som formodentlig kommer om nogle år. Det betyder, at vi får et bredere perspektiv og bedre sammenhæng omkring kvanteteknologien – lige fra det fysiske og materialeteknologiske til, hvordan man programmerer den,” siger DTU’s rektor Anders Bjarklev.

En attraktiv partner for Atos
Atos sigter især på at udvikle en kvantesimulationsplatform, der gør det muligt for forskere at teste algoritmer og software til fremtidige kvantecomputere.

”Som en del af Eurotech Alliancen er DTU en vigtig strategisk partner for Atos i Danmark. Vi er meget glade for at kunne introducere vores Quantum Learning Machine i Norden og fremme en innovativ tilgang til læring med state-of-the art-knowhow,” siger Harri Saikkonen, adm. direktør i Atos Nordic.

I dag forsker og udvikler DTU inden for bl.a. sensorer, materialesimulering og datakryptering. Men hvor det hidtil hovedsageligt har været materialefolk og fysikere, der har undersøgt, hvordan man kan anvende den fysiske kvantecomputer, bliver den nu også interessant for computerfolk, mener Jan Madsen, der er professor, sektionsleder og vicedirektør på DTU Compute:

”Kvantecomputer-simulatoren bliver vores læremester og platform, hvor vi kan forberede os på, hvordan vi f.eks. skal formulere fysiske og kemiske simuleringer og molekylestrukturer. Håbet er, at vi i fremtiden, når kvantecomputeren kommer, kan bruge vores viden til f.eks. at udvikle ny medicin meget hurtigere.”

Også Per B. Brockhoff, der er institutdirektør på DTU Compute, ser et stort potentiale i den kommende computersimulator, både inden for undervisning og forskning:

”De nye muligheder matcher på flere måder godt med DTU Computes eksisterende forsknings- og innovationsprofil.”