Ulrik Lund Andersen

Nu kommer kvanteteknologien

Fysik Kvanteteori og atomfysik Sundhed og sygdomme System- og datasikkerhed Sensorer
Hidtil har kvantefysikken mest været en teoretisk disciplin. Nu skal en stor satsning på 80 mio. kr. fra Innovationsfonden videreudvikle de mystiske kvantefysiske love til kommerciel teknologi. DTU Fysik bidrager med udvikling af kvantekryptering og kvantesensorer og får en vigtig position i det internationale kapløb om først at udvikle brugbar kvanteteknologi.

Forskere fra DTU Fysik deltager i Innovationsfondens seneste og hidtil største investering på 80 millioner kroner til udviklingen af helt ny kvanteteknologi. Det nye nationale center, Quantum Innovation Center (Qubiz), har deltagere fra både DTU, Københavns Universitet og Aarhus Universitet samt fra tre udenlandske universiteter og 18 virksomheder.

Danmark med i kapløbet

- Satsninger på kvanteteknologi som Qubiz ser man flere steder i verden. Faktisk er der opstået et kapløb om at være de første, der lykkes med at udvikle brugbar kvanteteknologi til gavn for samfundet.  Med investeringen fra Innovationsfonden kan Danmark og DTU være med i dette kapløb, forklarer professor Ulrik Lund Andersen fra DTU Fysik som er en af Qubiz’s tre Scientific Directors.

- Brugen af kvantefysikken til at forklare fænomener i naturen har været enormt succesrig og kaldes til tider for den første kvanterevolution. Men trods mere end 100 år på bagen har det været svært at omsætte de teoretiske kvantefysiske love til konkrete anvendelser, fortæller Ulrik Lund Andersen og fortsætter:

- Nu begynder vi dog at se starten på en ny kvanterevolution, hvor vi for alvor udnytter kvanteteoriens muligheder til at designe helt ny teknologi. Visionen med Qubiz er at modne denne teknologi til udviklingen af kvantecomputere, nye kommunikationssystemer og sensorer.

- På DTU Fysik vil vi bidrage med at udvikle teknologien bag kvantekryptering, og dermed gøre det muligt at overføre krypteret information med totalt ubrydelige koder. Vores andet projekt er udviklingen af ekstremt følsomme sensorer der blandt andet vil kunne bruges til høj-opløselige afbildninger af hjernes neurale netværk.  Bevillingen fra Innovationsfonden gør det muligt at videreudvikle teknologierne og dermed modne dem til det kommercielle marked i et tæt samarbejde med erhvervslivet.

Læs pressemeddelelse fra Innovationsfonden: "Historisk investering sender Danmark på vej mod nye kvantespring"

Flere kvanteingeniører

For at spille en rolle i den næste kvanterevolution er det dog vigtigt, at vi også bidrager til at uddanne fremtidens ’kvante-ingeniører’. DTU har derfor udviklet en ny ’Quantum Engineering’-studieretning med fokus på kvantefysik og kvanteteknologier, og på DTU Fysik er et nyt kvantelaboratorium til gymnasieelever og DTUs studerende ved at blive udviklet med støtte fra Lundbeckfonden.

Baggrund

Danmark er i den helt specielle situation, at vi har en række af verdens absolut førende forskere inden for eksperimentel kvanteteknologi. Det gælder bl.a. professor Ulrik Andersen, DTU Fysik og professor Peter Lodahl, professor Eugene Polzik og ikke mindst professor Charles Marcus på Niels Bohr Instituttet.

Innovationsfonden har besluttet at udnytte denne unikke danske styrkeposition til en storstilet satsning på at bringe Danmark helt i front teknologisk. Dette sker ved at etablere et nationalt center med en to-årig investering på 80 mio. kr. i Quantum Innovation Center, der er placeret på Københavns Universitet, DTU og Aarhus Universitet og har deltagelse af tre udenlandske universiteter og 18 virksomheder, heraf 8 udenlandske. Fra DTU deltager foruden DTU Fysik desuden Danchip samt DTU Elektro, DTU Energi, DTU Fotonik og DTU Nanotech.

​Fotograf: Nanna Kreutzmann