To børn i laboratorie

2.4 millioner kroner skal sprede begejstringen for bioteknologi

Bioteknologi og biokemi

Novo Nordisk Fonden donerer 2.4 mio. kroner til at sikre elever i folkeskolen og gymnasiet gratis undervisningsmaterialer i bioteknologi fra DTU.

Effekten af gratis og frit tilgængelige undervisningsmaterialer til ungdomsuddannelser og grundskoler er drivkraften for studenterorganisationen Biotech Academy (BA), som siden 2006 er blevet drevet af fagligt stærke og engagerede studerende på DTU.

Deres indsats har stimuleret glæden og begejstringen ved biologi og bioteknologi på forskellige skoletrin, og den indsats får nu støtte af Novo Nordisk Fonden, som donerer 2,4 mio. kroner til Biotech Academys arbejde.

”Vores vision er at inspirere og skabe naturvidenskabelig interesse blandt Danmarks elever og almene befolkning, samtidig med at vi bidrager med motivation og udfordringer til dem, der på forhånd dygtiggør sig inden for biovidenskaberne,” siger lederne af Biotech Academy, Amalie Avnborg og Marcus Deichmann.

Biotech Academy har siden 2006 produceret ikke mindre end 30 undervisningsprojekter, seks virtuelle laboratorieøvelser, 77 undervisningsvideoer, fem dokumentarfilm og et eksperimentelt kit, der alt sammen kan hentes gratis fra Biotech Academy’s hjemmeside.

De studerende udvikler løbende deres undervisningsmaterialer, som f.eks. det Virtuelle Laboratorium, hvor elever kan løse forskellige opgaver i et simuleret online-laboratorium, og den årligt tilbagevendende Biotech Academy Camp, hvor 24 dygtige gymnasieelever med passion for biologi og bioteknologi fra hele Danmark udvælges til at bruge deres efterårsferie på DTU. Igennem hands-on-øvelser i DTU’s laboratorier og besøg hos bioteknologiske virksomheder giver campen eleverne et realistisk indblik i, hvad det vil sige at arbejde med bioteknologi på universiteter og i industrien.

"Jeg er overbevist om, at Biotech Academy har været med til at skabe den stigende interesse for bioteknologi, der er i øjeblikket."
Undervisningschef Malene Bonné Meyer

Biotech Academy er forankret på DTU Bioengineering, men har altid selv skaffet midler til drift og udvikling.

Med bevillingen fra Novo Nordisk Fonden vil Biotech Academy udbyde flere gratis innovative læremidler, afholde science-camps for motiverede elever, kvalitetssikre og vedligeholde deres eksisterende undervisningsmaterialer samt udbrede kendskabet til og brugen af Biotech Academys mangfoldige ressourcer.

”Håbet er, at et vidensflow fra universiteter til skoleforløb, der også inkluderer brugen af teknologier, kan bidrage til de næste generationers forståelse af bioteknologi som svaret på nogle af verdens mest presserende problemstillinger. Jeg er overbevist om, at Biotech Academy har været med til at skabe den stigende interesse for bioteknologi, der er i øjeblikket,” siger uddannelseschef på DTU Bioengineering Malene Bonné Meyer.

Sekretariatschef på Akademiet for Talentfulde Unge Øst, Ellen Smidt-Nielsen, er glad for samarbejdet med Biotech Academy, der understøtter arbejdet med at udfordre særligt motiverede talenter inden for det naturvidenskabelige felt:

”Akademiet for Talentfulde Unge Øst udvikler og udfordrer hver dag talentfulde elever fra grundskoler og ungdomsuddannelser. Det kræver de rigtige rammer, at talenterne ses og høres, at de udfordres og får den nødvendige viden, der hjælper dem til at realisere deres potentiale. Inden for det naturvidenskabelige felt er vi glade for bl.a. at kunne samarbejde med Biotech Academy, som stiller forskningsbaserede undervisningsmaterialer og et godt netværk af engagerede og dygtige undervisere til rådighed”.