Billede ESA

Nyt ESA Business Incubation Centre forankres på DTU

Geovidenskab Informationsteknologi Rumforskning Transport og logistik
Ambitiøs rugekasse for rumindustrien skal levere hjælp, rådgivning og økonomisk støtte til danske vækstvirksomheder og iværksættere.

Uddannelses- og Forskningsministeriet, Industriens Fond og European Space Agency giver nu nye muligheder til iværksætterne i rumerhvervet med etableringen af ESA Business Incubation Centre Denmark. Centeret, som er forankret på DTU, er støttet og medfinansieret af Aalborg Universitet og  Aarhus Universitet samt en række virksomheder og fonde, og det skal hjælpe nye startups og etablerede virksomheder, der udnytter og udvikler rumteknologi eller satellitdata.

”Rummet er baggrund for en global milliardindustri, og det er ofte i udviklingen af satellitter og anvendelse af data etc., at vi tager store skridt fremad inden for teknologier, som er helt centrale for vores hverdag, vores udvikling og vores fremtid. Derfor er jeg også overbevist om, at etableringen af ESA Incubation Centre i Danmark bliver en gevinst ikke kun for rumindustrien, men for en bred vifte af hightech-virksomheder herhjemme”, forklarer institutdirektør for DTU Space, Kristian Pedersen.

Bliver del af et hightech- og iværksættermiljø
I centeret kan iværksættere og virksomheder udover økonomisk støtte også trække på teknisk eksperthjælp fra European Space Agency, universiteter, GTS’er samt virksomheder. Der er også hjælp at hente til forretningsudvikling, til at søge finansiering og til at finde forretningspartnere. Og det forankres i et miljø, der giver de bedste betingelser for vækst og udvikling:

"DTU har nogle af verdens førende forskningsgrupper inden for rumteknologi og anvendelse af satellitdata samt et af de største og mest veludviklede økosystemer for iværksætteri blandt tekniske universiteter i Europa. Med ESA Business Incubation Centre kan vi i partnerskab med AAU, AU og andre gode kræfter i Danmark accelerere skabelsen af nye vækstvirksomheder, der anvender rumteknologi og satellitdata i innovative produkter til gavn for samfundet." siger DTU’s rektor Anders Bjarklev.

350-400 nye arbejdspladser
Der etableres ESA Business Incubation Hubs ved Danmarks Tekniske Universitet, ved Aalborg Universitet og ved Aarhus Universitet. Det er i disse hubs, at ESA Business Incubation Centre aktiviteterne i Danmark vil være koncentreret.
Og det er også her, de første virksomheder vil starte deres inkubationsforløb i januar 2020.

To gange hvert år vil der blive optaget nye virksomheder i inkubatoren. I alt vil 40 nye højteknologiske virksomheder blive optaget over fem år, og centerets budget for perioden beløber sig til 50 mio. kr. I 2025 er målet, at indsatsen har resulteret i et kuld af nye virksomheder med i alt 20 mio. euro i omsætning og 350-400 nye højteknologiske arbejdspladser.