DTU skal i 2019-20 udvikle et nyt læringsmiljø om rummet og naturvidenskab til brug i skoler og gymnasier. (DTU Space)

DTU Space skal udvikle virtuel rumundervisning til unge

Rumforskning Geovidenskab

Med 2,1 mio. kr. i støtte fra Novo Nordisk Fonden skal DTU Space stå i spidsen for udvikling af et virtuelt læringsmiljø til skoler og ungdomsuddannelser om rummet, naturvidenskab og teknologi.

Børn og unge fascineres i høj grad af rummet. De er nysgerrige på, hvad der sker derude i universet, og hvordan det udforskes. Den store interesse styrker ofte de unges lyst til at fordybe sig mere generelt i naturvidenskab og teknik. Den proces vil DTU gerne bidrage til at forstærke og øge kvaliteten af.

Derfor går DTU Space nu i gang med at udvikle et interaktivt, virtuelt læringsmiljø om rummet, naturvidenskab og teknologi målrettet elever og lærere i 7.-9. klasse, gymnasier og andre relevante ungdomsuddannelser. Det sker med 2,1 mio. kr. i støtte fra Novo Nordisk Fonden.

”Interessen for vores arbejde er stor. Vi får mange henvendelser fra lærere og elever i skoler og gymnasier, der efterspørger viden om rummet og rumforskning på dansk. Derfor er vi glade for, at vi nu med Novo Nordisk Fondens støtte får mulighed for at udvikle et målrettet rummiljø til de unge med undervisningsmaterialer, læringsspil og artikler i høj kvalitet,” siger professor i rumvidenskab og direktør på DTU Space, Kristian Pedersen.

”Vi vil også vise, at rummet omfatter flere teknologiske og naturvidenskabelige områder. Brugen af rummet handler om meget mere end at sende raketter afsted med udstyr, der skal undersøge universet. En stor del af vores arbejde handler om at bruge rummet til at undersøge vejr, klima og miljø her på Jorden samt om udvikling af rumbaseret navigation og kommunikation.”

Læringseksperter og spiludviklere inddrages

Det nye læringsmiljø udvikles i samarbejde med lærere, eksperter, spiludviklere og organisationer med særlig indsigt i undervisning i naturvidenskab og teknologi, de såkaldte STEM-fag.

Blandt dem Science Talenter, som er en del af Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed (Astra), der arbejder med unge talenter inden for naturvidenskab.

”Der er et generelt behov i samfundet for at få flere unge til at interessere sig for naturvidenskab og teknologi, så flere på lang sigt vælger uddannelser på området. Og her er rummet og rumforskningen en fascinerende indgang,” siger Kristian Pedersen.

DTU Space stiller ekspertise til rådighed for projektet inden for rumområdet, læringsteknologi - blandt andet med bidrag fra DTU's Center for Digital learning technology - samt IT-systemer til den platform, som læringsmiljøet skal virke på.

Et helt nyt rummet.dk

"Vi får mange henvendelser fra lærere og elever i skoler og gymnasier, der efterspørger viden om rummet"
Kristian Pedersen, direktør på DTU Space

Det nye miljø kommer til at tage udgangspunkt i hjemmesiden rummet.dk, der i dag er forankret hos DTU Space. Det er et ældre system, som ikke længere kan opdateres.

”Vi skal have udviklet et brugervenligt system, der kan køre via nettet og apps fra stationære og bærbare computere, tablets og mobiltelefoner. Når det er parat, får vi elever og undervisere til at teste det,” siger Morten Garly Andersen, som er tovholder på projektet og kommunikationsansvarlig på DTU Space.

”Og så lancerer vi det hele med et brag af en Space Day, som vi planlægger at gøre til en årligt tilbagevendende begivenhed.”