Vegansk desseert vinder konkurrence om fødevareinnovation. Fra venstre: Andrea Lauridsen, Reem El-Moussa og Sarah Nyrup. Foto: Mikal Schlosser

Genbrug fra kikærter blev til vegansk dessert

Fødevareproduktion Sundhedsfremmende stoffer Innovation og produktudvikling Fødevareteknologi
En vegansk mousse baseret på kogevand fra kikærter vandt konkurrence om innovative og bæredygtige fødevarer.

En vegansk dessert baseret på genbrug af kogevand fra kikærter fik førstepladsen i DTU’s fødevareinnovationskonkurrence Ecotrophelia. Veganske desserter er en mangelvare, og den vindende mousse, Vegan Delicious med hindbær- eller chokoladesmag, vil være den første veganske mousse i butikkerne, hvis de studerende markedsfører deres produkt.

”Projektet udspringer af et helt enkelt ønske om, at vi godt kunne tænke os, at man kunne købe en vegansk mousse i butikkerne, og det har været en fantastisk proces at skabe et helt nyt produkt. Den vigtigste erfaring, vi har gjort os, er at holde fast i og forfølge vores egne idéer,” siger Andrea Lauridsen kandidatstuderende, Fødevareteknologi på DTU, som er en af de fire studerende bag Vegan Delicious.

God smagsoplevelse

Udviklingen af desserten er sket i DTU’s innovationsforløb Blue Dot, hvor studerende over tre måneder arbejder med et projekt fra idéudvikling til produktion og markedsføring. Fremlæggelsen af projekterne og eksamen har karakter af en produktpræsentation i Ecoptrophelia-konkurrencen. Fem team deltog i årets konkurrence og blev bedømt af dommere fra DTU Skylab Foodlab og DTU Fødevareinstituttet.

Ved konkurrencen på DTU var det tydeligt, at den veganske mousse gik rent ind hos de tre dommere i panelet. De spiste sig igennem både hindbær- og chokoladeversionen, selv om de foregående fire projekter havde lagt en solid bund med Carob bar - en snak-bar som alternativ til chokolade, Ryot – en miso-suppe baseret på fermenteret rugbrød, Tarhana - en pulveriseret grøntsagssuppe - og Rejuice - muffin-mix baseret på frugtaffald fra juice.

Innovative fødevarer

Andrea Lauridsen fremhæver, at den innovative del af projektet har været at finde gode veganske produkter til at erstatte gelatine fra afkogte dyreknogler i konventionelle mousser. Vandet fra kikærterne kan let piskes til skum, men da skummet falder sammen efter kort tid, har udfordringen været at finde andre komponenter til at støtte den. Valget faldt på det veganske gelemiddel agar, der er udvundet af tang, og det lykkedes at skabe et produkt, som uåbnet kan holde 10 dage i køleskab og fem dage efter åbning.

I den ti minutter lange pitch til Ecotrophelia-konkurrencen præsenterede Vegan Delicious-gruppen oplysninger om, at de kunne aftage 1.000 liter kikærtevand, aquafaba, fra Urtekram og dermed producere 50.000 desserter allerede det første år.

En af de tre dommere i Ecotrophelia-panelet, leder af DTU Skylab Foodlab Roberto Flore, var godt tilfreds med den veganske mousse, men opfordrede de studerende til at nedbringe mængden af tilsat sukker, fordi det vil være en parameter i den europæiske Ecotrophelia-konkurrence. Her skal de studerende til oktober repræsentere Danmark og dyste om en førstepræmie på knap 40.000 kr.