Fiskekutter med isbjerg i baggrunden. Foto Colourbox

Bliv fiskeriingeniør i Grønland og Danmark

Fødevarer, fisk og landbrug
DTU tilbyder en ny diplomingeniøruddannelse Fiskeriteknologi. Søg nu, og start uddannelsen i Grønland efter sommerferien.

Når de første studerende på DTU’s ny diplomingeniøruddannelse i Fiskeriteknologi møder første dag i Sisimiut allerede til august, kan de se frem til målrettet undervisning på områder, som er stærkt efterspurgte af industrien.

Samtidig får de lejlighed til at bo og studere i arktisk klima, for de tre første semestre foregår på ARTEK Campus Sisimiut i Grønland – 50 km. nord for Polarcirklen. Derefter følger to semestre i Danmark, samt praktik, valgfrit semester og diplomingeniørprojekt.

”Fiskerteknologiuddannelsen giver de studerende viden om alle elementer i værdikæden inden for fiskeri og forarbejdning af fisk og skaldyr. Det vil sige hele kæden fra biologisk produktion og fangst til fødevarer og forvaltning, og der vil være grundlæggende fokus på både bæredygtighed og innovation. Der vil være både feltarbejde, praktik og helt almindelig klasseundervisning og projektarbejde, så de studerende får fingrene i fisk både fysisk og teoretisk,” fortæller studieleder Nina Qvistgaard, DTU Aqua.

De færdiguddannede fiskeriingeniører forventes at have gode muligheder for at få job i f.eks. fiskeindustrien, med forvaltning i ministerier eller som rådgivere i private firmaer eller interesseorganisationer, og de vil være rustet til at arbejde i hele verden.

Grønlands Naturinstitut er en af de arbejdspladser, der ser frem til at kunne ansætte de fremtidige fiskeriingeniører:

"Uddannelsen dækker over en række områder, der er af stor betydning for vores arbejde. Vi vil bestemt kunne bruge dimittenderne til en lang række forskellige opgaver," siger Helle Siegstad, afdelingschef for fisk og skaldyr på Naturinstituttet.

Samme melding lyder fra Royal Greenland:

"Vi mangler helt klart folk med de her kompetencer. For os er det afgørende at få løftet det generelle uddannelsesniveau på området, og Fiskeriingeniøruddannelsen er derfor også med til at vise, at der også er videreuddannelses- og karriereveje inden for fiskerierhvervet," siger Inga Dora Markussen, uddannelseschef i Royal Greenland.

Ny uddannelse i etableret studiemiljø
Fiskeriteknologiuddannelsens nye studerende bliver modtaget i et veletableret studiemiljø på ARTEK Campus Sisimiut, som også huser bl.a. diplomingeniøruddannelsen i Arktisk Teknologi, og de er sikret bolig på kollegiet i Sisimiut.

Uddannelsen er blevet til efter flere års grundig forberedelse i samarbejde med Grønlands Naturinstitut, med støtte fra Grønlands Selvstyre og i tæt dialog med det grønlandske fiskerierhverv.

Uddannelsen er nu endelig godkendt, og man kan søge det 4-årige forløb via den Koordinerede Tilmelding (www.optagelse.dk) med frist den 5. juli.