The Danes at this years’ Chemistry Olympics: Rasmus, Mikaella, Kasper og Thomas. Photo: Frederik Søndergaard-Pedersen

Succes for danske stjernefrø ved kemi-OL

Kemi

Ved årets kemi-olympiade hentede det danske hold fire medaljer ud af fire mulige.

En medalje af guld og tre af bronze blev udbyttet for de fire unge danskere, der havde kvalificeret sig til Kemi-OL 2019, som blev afholdt i Paris.

”Selvom Danmark har stolte traditioner ved kemi-OL, er det trods alt en sjældenhed, at hele holdet kommer hjem med medaljer,” siger lektor Susanne Mossin, DTU Kemi. Hun er selv tidligere sølvmedaljevinder og en af arrangørerne bag den danske deltagelse.

”Især guldmedaljen til Thomas Bro Falkenberg er bemærkelsesværdig. Det er blot Danmarks femte guldmedalje, siden vi deltog første gang i 1982.”

To af de fire danske OL-deltagere går på H.C. Ørsted Gymnasium, der er DTU’s nabo og uofficielle talentfabrik, nemlig Thomas Bro Falkenberg (2. g) og Kasper K. Jakobsen (2. g), mens Mikaella Ty Ngo (3. g) er fra Aalborg Katedralskole og Rasmus Vester Munkner (3. g) fra Støvring Gymnasium.

Ved olympiaden konkurrerer de mange kemi-talenter fra hele verden om at være bedst til at løse såvel praktiske som teoretiske opgaver. Årets opgaver var præget af, at 2019 er 150-året for offentliggørelsen af det periodiske system.

Sideløbende med tildelingen af medaljer sker der en rangordning af deltagerne efter deres præstationer. Her opnåede Thomas Bro Falkenberg en placering som nummer 11 blandt de i alt 309 deltagere.

”Det er exceptionelt flot,” siger Susanne Mossin med henvisning til, at ingen andre vesteuropæere og heller ingen amerikanere klarede sig bedre i konkurrencen, som var domineret af især de asiatiske deltagere.

Forud for selve OL, der fandt sted fra 21.-30. juli i Paris, var gået længere et forløb i Danmark med i alt fem runder, hvor 600 startende kemi-talenter gradvist blev skåret ned til det endelige hold på fire. DTU Kemi, Kemisk Universitet ved Københavns Universitet samt Kemisk Institut ved Aarhus Universitet var værter for de danske arrangementer.

Udtagelsesrunderne fungerede samtidig som træning dels til selve OL, dels til en nordisk kemi-olympiade i ugen inden. Ved det nordiske OL, der blev afholdt i Helsinki, hentede de danske deltagere to guldmedaljer (Thomas og Kasper), en sølv (Mikaella) og en bronze (Rasmus).