Kvanteteknologi

Kvanteteknologi til kryptering er på vej til mobiltelefoner

DTU Spinout virksomhed udvikler kvantemekanisk tilfældighedsgenerator, der skal ned i chip-størrelse for at kunne indgå i elektronikken på mobiltelefoner.

Professor Ulrik Lund Andersen fra DTU viser den seneste version af en kvantemekanisk tilfældighedsgenerator, som skal ned i chipstørrelse for at kunne indgå i elektronikken på mobiltelefoner. Foto: Bax Lindhardt

Danmark har et stærkt forskningsmiljø med flere forskningscentre i verdensklasse med speciale i kvantesikker kryptografi. Et stigende antal små og mellemstore virksomheder arbejder også i sektoren.

Markedet for kvanteteknologi er stort, hvis Danmark kan omsætte de forskningsmæssige styrkepositioner til kommercielle produkter og løsninger. Danske universiteter og virksomheder vurderer i rapporten ”Quantum-related Cybersequrity in Denmark” fra 2022, at hvis Danmark f.eks. fanger 5 pct. af det estimerede globale marked for kvanteteknologiske løsninger inden for cybersikkerhed og netværksteknologi i 2040, så anslås det at kunne skabe 5,5 mia. kr. i omsætning og 3.300 nye job.

Ud over markedet for sikkerhedsteknologier vil langdistance kvantekommunikation føre til et væld af nye muligheder inden for kvanteteknologi, sikker cloud-kvanteberegning og kvantesensing.

Rapporten ”Quantum related cybersequrity in Denmark” er et fælles forskningsprojekt mellem Niels Bohr Instituttet, DTU, KMD, IBM, Dansk Erhverv, Dansk IKT, Industriforeningen og KPMG. Projektet er blevet støttet af en Cyberboost-bevilling fra Cyber Hub, finansieret af Industriens Fond. Oktober 2022.

Kvanteteknologi er et område i stærk vækst. Forskerne på DTU arbejder særligt med tre teknologiområder. Det er kvantekommunikation og datasikkerhed, ultrafølsomme kvantesensorer og udvikling af kvantecomputere. Det sker både med grundforskning og udvikling af teknologier, så de kan anvendes af virksomheder og myndigheder, der i stigende omfang har interesse for området.

Læs mere på temasiden om kvanteteknologi.