James Webb Space Telescope-kontrolrum hos NASA under justering af teleskopets spejlsystem. (Foto: NASA)

Nu kommer de første billeder fra verdens største rumteleskop

Rumforskning Astrofysik
James Webb Space Telescope, som DTU bidrager til, vil levere de hidtil bedste billeder af nogle af universets første galakser.

Spændingen er stor op til offentliggørelsen af de første billeder fra James Webb-teleskopet tirsdag 12. juli. Det er verdens hidtil kraftigste rumteleskop. Det indebærer, at de første billeder fra det vil være en milepæl i rumforskningen.

”Vi forventer i første omgang, at vi får nogle spektakulære og flotte billeder og spektre at se. På længere sigt handler det især om at studere disse og efterfølgende billeder og spektre i større detalje og uddrage de videnskabelige resultater,” siger Allan Hornstrup, der er astrofysiker og leder af Afdeling for Astrofysik og atmosfærefysik på DTU Space.

Globalt samarbejde med ESA og NASA

DTU Space er en stor deltager i James Webb-missionen, som er et globalt samarbejde anført af den europæiske rumorganisation ESA og amerikanske NASA.

Fra dets position i rummet skal teleskopet de kommende år observere infrarødt lys fra det fjerne og tidlige univers. På den måde fås adgang til ny viden om, hvordan nogle af de første galakser blev dannet og udviklede sig til det univers, vi ser i dag.

Desuden skal teleskopet blandt andet bruges til at undersøge fjerne exoplaneter, som er planeter, der kredser om en anden stjerne end solen. Det er særligt interessant at studere exoplaneters atmosfærer. Det skyldes, at indholdet af exoplanetens atmosfære måske kan give indikationer på, om der er biosignaturer, altså om der kan være liv, som vi kender det fra Jorden.

Fejres på DTU

På DTU Space i Lyngby afholdes et arrangement på dagen, hvor involverede forskere og eksperter holder oplæg om missionen og kommenterer de første billeder, når de efter planen frigives og ledsages af videnskabelige detaljer af ESA og NASA tirsdag eftermiddag dansk tid.

”Det bliver superspændende, og der har været stor interesse for vores arrangement herude,” siger Allan Hornstrup.

Der offentliggøres ’full-color images and spectroscopic data’, som demonstrerer teleskopets store styrke i forhold til at udforske universet.

Solid dansk deltagelse

DTU har sat et solidt aftryk på projektet. DTU Space var med tidligt i projektforløbet, da teleskopet skulle designes, konstrueres og bygges. Forskere og ingeniører fra DTU Space har udviklet og leveret teknologi til teleskopet. Blandt andet ophæng i kulfiber og en beskyttende indpakning til det James Webb-instrument, der kaldes MIRI.

Som følge af denne involvering har forskere på DTU fået store andele videnskabelig observationstid. Blandt andet den eftertragtede første tid, hvor der især kan gøres nye opdagelser.

Desuden har DTU Space og Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet et omfattende forskningssamarbejde kaldet DAWN, som kommer til at anvende data fra James Webb-teleskopet.

Teleskopet blev sendt i rummet i december sidste år og er nu i kredsløb i en bane 1,5 mio. km fra jorden. Det er designet til en levetid på mindst 10 år, men kan fungere op til omkring 20 år, vurderer NASA.

Læs mere om DTU Space-bidrag til James Webb Space Telescope her i vores baggrundsartikel