Foto: Mikal Schlosser

Studerende er vigtige fra allerførste dag

August betyder nye DTU-studerende. Nye DTU-studerende betyder rusture i store mængder. Og for lige netop dette universitets vedkommende betyder det også en travl uge for rektor Anders Bjarklev og dekan Martin Vigild.

Her i Klintehytten, helt ud til vandet og langt væk fra alting, er de 61 nye studerende, 10 rusvejledere og et madhold på tre. De er godt i gang med de fem dage, de sammen skal bruge på at lære hinanden og aspekter af studielivet at kende.

I dag er det omvendt-dag. Til morgen blev der derfor serveret natmad i form af svensk pølseret, og om lidt er ”aftensmaden” klar. Men først er der fint besøg. Rektor Anders Bjarklev og dekan Martin Vigild besøger nemlig – traditionen tro – næsten samtlige rusture. Her får de en mulighed for at hilse på og tale til de nye studerende i mere uformelle omgivelser.

Martin Vigild har været dekan og med på rusturene siden 2009 og på spørgsmålet om, hvorvidt det ikke er krævende at besøge samtlige ture, er han klar i spyttet:

”Det er enormt tidskrævende. Men det er det værd. Vi viser de studerende, at vi ser og hører dem allerede når de starter. De er vigtige for os og for universitetet fra allerførste dag” forklarer han over en hurtig frokost.

Det handler om de sociale netværk

På græsplænen ned til vandet er rektor Anders Bjarklev i fuld gang med at underholde de studerende. Han taler om grunde til at blive ingeniør, om DTU’s mission og om forskellen på naturvidenskab og teknisk videnskab. Foran ham sidder omkring 60 lyttende nye DTU’er. For første gang er de blandet, så der både er civil- og diplomingeniørstuderende med på alle turene. For det er vigtigere, at man føler sig som DTU’er, end som henholdsvis diplom- eller civilingeniørstuderende.

Og for første gang har det været muligt at melde sig til en lidt kortere tur helt uden alkohol. Det er folkene fra Polyteknisk Forening der har arrangeret dette, på opfordring fra sidste års deltagere.

På de ordinære rusture – som denne i Klintehytten i Næstved – har man dog også fokus på alkoholpolitikken, og det fremhæves, at ”alt kan gøres på sodavand” når det kommer til de forskellige lege og aktiviteter. Det er vigtigt for kulturen blandt de studerende, mener dekan Martin Vigild:

”Rusturen handler om at udvide sit sociale netværk – det skal vi kunne gøre uden alkohol. Jeg tror, en anden kultur er ved at udvikle sig efterhånden – vi ser ikke så mange ølflasker ude på turene længere”

Parykker og muntre hilsener

I alt rundt på rusturene er der 29 KABS (Koordinatorer Af Bachelor Studiestarten) og 230 vektorer til at tage sig af de nye studerende. De er ansat på kontrakt, har deltaget i forskellige kurser og får et symbolsk honorar for deres medvirken i studiestarten. Men det er bestemt ikke pengene, der driver engagementet. Fællesskabet er helt uvurderligt, fortæller den til anledningen kjole- og parykklædte KABS’er, hvis ægte navn endnu er ukendt for de nye. Han er primært med for at give sine erfaringer videre til de nye vektorer:

”Som rusvejleder er det fedt at møde så mange nye mennesker, og man får et kæmpe netværk blandt alle de nye studerende. Det kan være hårdt at læse, så det er rart at der altid er nogen at snakke med,” fortæller han.

I sin tale til de studerende fortæller rektor Anders Bjarklev, at DTU er et universitet, der er gammelt nok til at have traditioner. Dette gælder bestemt også på rustursfronten og ses tydeligt, da dekan og rektor hilses farvel og god tur videre. En lille hilsen er blevet plantet på ”dekanobilen” i form af en skinnende sølvpapirsindpakning. Ved den forrige hytte var det øldåser og et ”nygifte”-skilt, der blev givet med på vejen.