Hvordan bliver jernbanedrift mere pålideligt og robust, så flere vil bruge toget? Det skal et nyt fireårigt forskningsprojekt ”RobustRailS – Robusthed i jernbanedrift” afdække. Projektet er et samarbejde mellem ti nationale og internationale partnere fra både universitetsverdenen og jernbaneindustrien.
I det kommende årti vil der ske en del investeringer i det danske jernbanenet for at øge robustheden og reducere den tid, der bruges på at køre fra en landsdel til en anden. Hvor den hidtidige forskning på området har fokuseret meget på køreplaners robusthed, undersøger det nye forskningsprojekt en mængde variabler, der alle påvirker målet om flere tog til tiden. Spor, signaler, tog og passagerer har alle en betydning i forhold til robusthed, og i projektet analyserer man både de enkelte variabler og samspillet mellem dem.
Professor David Pisinger fra DTU Management Engineering står i spidsen for projektet, som har modtaget 16,8 mio. kr. fra Det Strategiske Forskningsråd.
Læs hele nyheden og se kontaktinformationer på DTU Management Engineerings website