DTU opfører nye laboratorier på Lyngby Campus til bl.a. DTU Veterinærinstituttet. Foto: Openhouse.dk

Miljø- og Fødevareministeriet konkurrenceudsætter veterinærrådgivningen

Miljø- og Fødevareministeriet konkurrenceudsætter den veterinære rådgivningsopgave fra og med 2020.

Miljø- og Fødevareministeriet har en rammeaftale med DTU om forskningsbaseret myndighedsbetjening. Aftalen omfatter en delaftale på veterinærområdet, der bl.a. dækker det veterinære laboratorieberedskab i forbindelse med udbrud af alvorlige husdyrsygdomme. Aftalen på veterinærområdet har samlet set en økonomisk værdi på ca. 100 mio. kr. årligt og finansierer forskningsbaseret rådgivning, samt laboratoriekapacitet til brug for beredskabet.

Parterne har i gennem en periode drøftet de økonomiske rammer for opgaveløsningen. Trods gensidig tilfredshed med samarbejdet og opgaveløsningen har Ministeret besluttet at konkurrenceudsætte delaftalen på veterinærområdet for at opnå balance mellem opgaver og finansiering fremadrettet. DTU er indforstået hermed.

Ministeriet konkurrenceudsætter opgaven fra og med 2020. Ministeriet vil indhente tilbud fra de danske universiteter, som vurderes at have de relevante kompetencer, og som vil kunne løfte den fremtidige forskningsbaserede myndighedsbetjening på området, herunder DTU.

Fødevarestyrelsen vil stå for den praktiske tilrettelæggelse af processen. En ny aftale forventes at være på plads, når den nuværende rammeaftale udløber med udgangen af 2019.