Foto: Mikal Schlosser

Uddannelses- og forskningspolitisk topmøde på DTU

Onsdag den 4. oktober holder DTU sit årlige topmøde om uddannelses- og forskningspolitik. I år vil der især være fokus på kvalitet, forskningsinvesteringer, digitalisering og internationalisering.

For tredje år i træk inviterer DTU til topmøde med deltagelse af partiernes uddannelses- og forskningsordførere samt uddannelses- og forskningsministeren.

På topmødet, der finder sted 4. oktober, får deltagerne en unik mulighed for at være med til – i nationalt perspektiv - at debattere den danske uddannelses- og forskningspolitik, når ordførerne fremlægger deres prioriteringer og visioner inden for området.

Med det aktuelle fokus på kvaliteten af landets universitetsuddannelser og udbyttet af samfundets forskningsinvesteringer, samt en stærk interesse for de gevinster der kan hentes ved en øget digitalisering af universiteternes uddannelsesudbud, er der meget til debat.

På topmødet vil diskussionen bl.a. handle om:

• De faldende statslige forskningsbevillinger og Folketingets handlerum for investeringer i forskning og udvikling
  • Hvorvidt opbygningen af universitetsuddannelserne passer til det danske arbejdsmarked
  • Konsekvenserne af de vedvarende 2 procent besparelser
  • Investeringer i digital infrastruktur på universiteterne
  • Betydningen af den stigende internationalisering på universiteterne for det danske samfund

I forbindelse med topmødet vil der blive offentliggjort en ny rapport fra Damvad Analytics, der har set på hvilken effekt de internationale studerende fra DTU har på det danske samfund, herunder om de bidrager positivt eller negativt til den danske statskasse.

DTU ser frem til en dag med nye perspektiver og visioner, der kan indgå i det kommende politiske års forhandlinger, så uddannelse og forskning kan få en mere visionær rolle i de politiske planer, til gavn for det danske samfund.

Blandt deltagerne vil være: Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V), Christine Antorini (S), Bertel Haarder (V), Henrik Dahl (LA), Sofie Carsten Nielsen (RV), Jacob Mark (SF), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), Eva Flyvholm (EL), Pernille Schnoor (ALT) samt repræsentanter fra erhvervslivet og formand for Polyteknisk Forening Mette Bybjerg Brock.

Tilmelding

Der er allerede over 200 tilmeldte til topmødet, men fortsat ledige pladser. Der er åbent for tilmeldinger så længe der er ledige pladser eller frem til tirsdag den 3. oktober kl. 12.00: http://www.tilmeld.dk/DTUtopmoede