I foråret 2013 åbnede DTU Innovatorium, hvor studerende til enhver tid kan få praktisk hjælp og vejledning til at føre deres nyskabende idéer ud i det virkelige liv og samarbejde med virksomheder.

Flere vækstiværksættere i Danmark

Innovation og produktudvikling
Industriens Fond har bevilget 22 mio. kr. til syv projekter, der fokuserer på, hvordan man identificerer og understøtter danske iværksættere, så de for alvor kan bidrage til vækst i et globalt konkurrencemiljø. I den forbindelse har DTU sammen med projektpartnere modtaget knap 13,8 mio. kr. til fire projekter:

• Udvikling af et talentforløb inden for innovation og entreprenørskab for studerende
  • Udvikling af en model, der fører til afknopning af flere vækstvirksomheder baseret på forskning fra universiteter
  • Udvikling af ny viden om, hvordan bestyrelser og ledelsesteams skal sammensættes, for at de bidrager til vækst i nye virksomheder
  • Afholdelse af Danish Tech Challenge - en konkurrence, der fremmer de teknologisk tungeste ideer

Administrerende direktør i Industriens Fond Mads Lebech mener, at der fortsat er et stort behov for at udvikle og systematisere konkret og brugbar viden til gavn for danske vækstiværksættere, hvis det skal lykkes at styrke væksten i Danmark. ”Og vi ved fra tidligere, at DTU stor har erfaring med at skabe brugbare værktøjer,” siger han.

DTU’s koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab, Marianne Thellersen, siger om den aktuelle bevilling:

”Innovation og entreprenørskab står højt på DTU’s dagsorden, og vi er glade for at få denne nye mulighed for at styrke vores indsats på området og dermed bidrage til en styrkelse af danske vækstvirksomheder.”

Iværksætteri og antallet af iværksættere og mindre virksomheder, der har vækst, er af betydning, når Danmark skal styrke grundlaget for at skabe værditilvækst og arbejdspladser. ”Desværre er det ofte sådan, at de nye virksomheder forbliver små og sjældent får realiseret principielt store vækstpotentialer, og det vil vi i Industriens Fond være med til at ændre," siger Mads Lebech.

Alle projekter støttet af Industriens Fond i forlængelse af temaindkaldelsen ”flere iværksættere i Danmark”

Talentforløb DTU
Ansvarlig: DTU Innovatorium
Projektet har til formål at vise en vej for hvordan man systematisk arbejder med talentudvikling inden for "entreprenant tænkning". Projektet består af tre elementer: 1) Udvikling af et koncept for at finde talenter og skabe en talentpipeline, 2) Udvikling af et talentforløb for studerende, 3) Udvikling af guidelines til, hvordan videregående uddannelsesinstitutionerne kan styrke en talentindsats.

Bridging the Gap
Ansvarlig: DTU Kemi og DTU Fotonik
Formålet med projektet er, efter finsk forbillede, at udvikle en model, der fører til afknopning af flere vækstvirksomheder baseret på forskning fra universiteter. Vækstvirksomhederne skal skabes gennem et tæt samarbejde mellem forskerne og erfarne, eksterne entreprenører fra industrien (danske såvel som internationale).

Danish Tech Challenge
Ansvarlig: Scion DTU
Der laves en iværksætterkonkurrence for de teknologisk tungeste ideer. Som en del af konkurrencen tilbydes de udvalgte iværksættervirksomheder både fysisk inkubation, vækstboards, alumnesamarbejde, opbygning af mentornetværk og adgang til konsulentbistand. Projektet vil have en bruttogruppe på 20 virksomheder og 3-5 vil gå videre som finalister.

Growth Opportunities of Danish SMVs in the Chinese Market
Ansvarlig: DTU Management Engineering
Projektet er et forskningsprojekt, der skal udvikle en række metoder og vækststrategier, der kan understøtte processerne omkring produktudvikling, produktkrav samt anvendelsen af netværksbaseret resurser for MMV'er med fokus på at disse kan blive de såkaldte 'Born-global'

Go GROW
Ansvarlig: Copenhagen School of Entrepreneurship
Målet med projektet er at udvikle et vækstprogram for iværksættervirksomheder, så de fra starten tænker globalt og vækst. Erfaringer, cases og undervisningsmetoder fra programmet vil blive formidlet til universitetsundervisere over hele landet.

Entreprenørskab for vækst
Ansvarlig: Aarhus Universitet
Projektet er et forskningsprojekt, der udvikler ny viden om, hvordan bestyrelser og ledelsesteams skal sammensættes for at de bidrager til vækst i nye virksomheder. Den viden, der udvikles i projektet, bliver videreformidlet til væsentlige erhvervsfremmeaktører og iværksættere.

Vækstiværksætteres strategiske samarbejder med den etablerede industri
Ansvarlig: RegX - Det Danske Klynge Akademi, Syddansk Universitet
Projektet har til formål at øge antallet og kvaliteten af strategiske samarbejder mellem iværksættere og den etablerede industri, særligt inden for fødevareindustrien. Der vil i projektet blive udviklet konkrete modeller for, hvordan et frugtbart samarbejde kan udvikles, således at iværksætteren derigennem kan opnå vækst og den etablerede virksomhed kan innovere.