Koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab Marianne Thellersen, general manager for IFF i Norden Flemming Jørgensen og rektor på DTU Anders Overgaard Bjarklev ved opstartsmødet for det treårige Corporate Partnership mellem DTU og IFF. Foto: DTU.

IFF og DTU indgår Corporate Partnerskab

Bioteknologi Fødevareproduktion
Corporate Partnerships sikrer tæt samarbejde om innovation mellem virksomheder og DTU. IFF er ny partner.

DTU, et af verdens førende universiteter inden for bioteknologi og anvendt mikrobiologi, vil fremover arbejde tæt sammen med den globale virksomhed IFF. Efter en fusion med DuPont Nutrition & Biosciences er IFF blevet markedsleder inden for mad, drikkevarer, dufte, sundhed og biovidenskab.

IFF og DTU har i december 2021 underskrevet en officiel aftale om et treårigt Corporate Partnership med strategisk og tværfagligt fokus, hvor blikket er fast rettet mod fremtidens behov for kompetencer og udvikling til innovativ udvikling af ingredienser.

For at sikre at samarbejdet kommer godt fra start, blev der den 11. februar afholdt møde mellem DTU’s rektor, Anders O. Bjarklev, DTU’s innovationsdirektør, Marianne Thellersen, og IFF’s Managing Director for Norden, Flemming Jørgensen, hvor de første streger for samarbejdets retning og format blev tegnet.

”Formålet med at indgå i et strategisk partnerskab med DTU er at vi ønsker at være tæt på den nyeste udvikling og være med til at sikre fremtidige talenter. Vores forretningsmodel er centreret omkring kreativitet og videnskab, og derfor er vi begejstrede for muligheden for at samarbejde med DTU, som jo er et af verdens højestkrediterede universiteter. Vi glæder os især til at samarbejde om optimering af processer, energi og bæredygtighed,” siger Flemming Jørgensen.

Fokus for partnerskabet vil i udgangspunktet være på digitalisering af drift og produktion, samt på udvikling af ingredienser, hvor bæredygtighed, sundhed og sikkerhed er i højsædet. For at sikre god koordinering og tæthed i partnerskabet, vil IFF få en Key Account Manager fra DTU knyttet til sig, som vil sikre flow og fremgang i det daglige samarbejde. Samtidigt vil den øverste ledelse hos IFF og DTU mødes en gang om året for at drøfte status og retning for det kommende år.

”Vi er glade for, at vi på DTU kan facilitere et godt og tæt samarbejde med erhvervslivet, der sikrer en umiddelbar anvendelse af vores forskning til gavn for hele samfundet. Med et Corporate Partnership håber vi sammen med IFF at skabe innovation, der kan løfte barren inden for bæredygtige ingredienser til blandt andet fødevaremarkedet,” siger Anders O. Bjarklev.

Både IFF og DTU ser store potentialer i det nye partnerskab, der skal lede til flere innovationssamarbejder. Det skal sikre mulighed for at løse nogle af de mere komplekse udfordringer, som industrien står overfor i deres produktion og produktudvikling.

Mere information om DTU Corporate Partnerships kan findes her: Bliv DTU Corporate Partner - DTU Industrial Partnerships.

Billedtekst: Koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab på DTU Marianne Thellersen, general manager for IFF i Norden Flemming Jørgensen og rektor på DTU Anders Overgaard Bjarklev til opstartsmøde for det treårige Corporate Partnership mellem DTU og IFF.

Om IFF

Hos IFF (NYSE:IFF) en global industriledede føde- og drikkevare, dufte, sundhed og bioteknologisk virksomhed, mødes videnskab og kreativitet for at skabe essentielle løsninger for en bedre verden. Et internationalt kollektiv af tænkere, der samarbejder med kunder over hele verden, for at bringe duft- og smagsoplevelser, ingredienser og løsninger til produkter, som verden længes efter.

IFF beskæftiger globalt 23.000 medarbejdere, heraf mere end 3.000 forskere. I Danmark har IFF fire sites med mere end 1.000 ansatte herunder en R&D afdeling i Brabrand ved Århus. Lær mere på iff.comFacebook, Instagram og LinkedIn.