Cirkulær økonomi

Mindre spild, affald og CO2-aftryk

DTU hjælper virksomheder med at omstille sig til cirkulær økonomi. Det kan halvere deres CO2-udledning og minimere forbrugernes affald.

Artikel i DYNAMO nr. 68: Mindre spild, affald og CO2-aftryk.
Elektronikaffald eller såkaldt e-affald den hurtigst voksende affaldsstrøm i EU og mindre end 40% bliver genanvendt. Foto: Shutterstock.

Om cirkulær økonomi

Tankegangen bag cirkulær økonomi blev for alvor udbredt omkring 2010 gennem organisationen Ellen MacArthur Foundation, der udvikler guidelines for, hvordan man genbruger og genanvender produkter i cirkulære kredsløb.

I dag danner organisationens guidelines, samt en bølge af forsknings- og udviklingsprojekter i Europa, grundlag for en bæredygtig udvikling i EU. Det sker gennem den såkaldte Circular Economy Action Plan.

Læs også

Dyk ned i den cirkulære strategi scanner, der er udviklet til at give overblik over de mange forskellige måder man kan arbejde cirkulært.

I dag udgør e-affald den hurtigst voksende affaldstype og udgør dermed et globalt miljøproblem. Derfor skal vi i gang med at gentænke den måde, vi skaber, leverer og forbruger varer.
Professor Tim C. Mcaloone DTU Mekanik

Podcast

Tænk hvis den fladskærm du købte, helt bevidst var udviklet til at gå i stykker efter 4 år.

Ja, det lyder skørt, men det har faktisk været lovligt de sidste fire årtier. Nu er det blevet forbudt i flere lande, for hvis der skal være ressourcer nok til de næste mange generationer, må vi i gang med at tænke cirkulært og gentænke vores elektroniske produkters livscylkus. Store virksomheder, som Apple og Rolls Royce, er allerede godt i gang med det, man kunne kalde en adfærdsændring.

Men der skal mere til. Det forsker Tim McAloone i. For ham er den cirkulære økonomi en del af hans DNA. En nøjsom barndom satte rammen for den forsker, han er i dag og spørger man ham, hvordan fremtidens samfund ser ud, hvis vi ikke tænker mere cirkulært, så er svaret ikke ligefrem muntert.

Hør podcast her.

Tim C. McAloone

Tim C. McAloone Sektionsleder, Professor Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi Telefon: 45256270