Nye rekorder er i sigte, når DTU’s miljøbiler kører ud til næste år.

Seks pokaler i guld, sølv og glas taler deres helt eget sprog. DTU’s Roadrunners-program har været en overraskende stor succes i de godt tre år, universitetets studerende har arbejdet på konkurrenceplan med miljøvenlige køretøjer drevet på brint og DME (dimethylether). Sidste år satte brintbilen, DTU•Dynamo verdensrekord ved at køre hvad der svarer til 810 kilometer på en liter benzin.
Arbejdet med 2007-modellerne for bilerne DTU•Dynamo og DTU•Innovator, der til de uofficielle verdensmesterskaber for økobiler, Shell ECO-marathon stiller op i disciplinerne ”Urban Concept” og ”Prototype”, er allerede i fuld gang. Og en række konkrete forbedringer, blandt andet i form af et helt nyt fremdriftssystem giver holdet bag bilerne, DTU•Roadrunners, store forventninger for den kommende sæson. Ét af målene er at øge effektiviteten så næste års resultat bliver endnu bedre.
”Vi håber på at vinde igen til næste år, men konkurrencen er altid benhård,” lyder det rolige svar fra lektor Jesper Schramm, som i dag er tovholder på DTU•Roadrunners på spørgsmålet om, hvad hans forventninger er til næste sæson. Et helt nyt drivstofsystem og en mindre og mere effektiv motor er nogle af ingredienserne, der skal være med til at fastholde titlen som verdensmestre på de DTU-studerendes hænder.