DTU styrker sin internationale rådgivning om bæredygtig energi

Energi og forsyning
DTU etablerer en ny rådgivningstjeneste, som skal udgøre én samlet indgang til relevante forskningsområder og kompetencer inden for bæredygtig energi.

Øget rådgivning til den globale energisektor er nødvendig nu. Behovet blev aktualiseret med Energikommissionens nye anbefalinger og - i et større perspektiv - for at nå FN’s mål nr. 7 for bæredygtig udvikling: økonomisk overkommelig og ren energi til alle.

For DTU har rådgivning til samfundet altid været en kerneaktivitet. Universitetet yder forskningsbaseret rådgivning til ministerier, styrelser og internationale institutioner. Samt til industrien gennem offentlig-private partnerskaber.

En samlet indgang til kompetencerne

Nu har DTU fået en ny rådgivningstjeneste ved navn REPLI, hvilket står for ”DTU Renewable Energy Policy, Planning, and Integration Advice Group”. Det nye ved REPLI er at tilbyde én samlet indgang til relevante forskningsområder og kompetencer inden for bæredygtig energi. Fra kortlægning af bæredygtige energiressourcer overalt på kloden til at få dem integreret i det enkelte lands energisystem under hensyntagen til forsyningssikkerhed, bæredygtighed og økonomi.

"DTU’s initiativ skal medvirke til at øge den danske eksport af teknologi og viden inden for energi-sektoren."
Katrine Krogh Andersen, forskningsdekan

”Der findes allerede masser af stærke kompetencer inden for energisektoren hos private rådgivningsvirksomheder i Danmark. REPLI skal ses som et supplement til denne kommercielle rådgivningsvirksomhed, idet DTU’s ydelser altid er baseret på den nyeste forskning. På den måde kan vi i endnu højere grad bringe DTU’s samlede kompetencer i spil over for energisektoren,” siger Katrine Krogh Andersen, DTU's forskningsdekan.

Skal medvirke til at øge dansk eksport

DTU blev sidste år ranglistet som Europas førende universitet inden for energiforskning, og som nummer to i verden. Samtidig er Danmark både af World Energy Council og Verdensbanken blevet ranglistet som verdens førende nation med hensyn til bæredygtig energiforsyning.

”Med disse unikke styrker som nation og universitet er det da også tanken, at DTU’s initiativ skal medvirke til at øge den danske eksport af teknologi og viden inden for energisektoren,” slutter Katrine Krogh Andersen.