”Hvordan skal en virksomhed sikre sig succes og konkurrencemæssige fordele i forbindelse med globale produktudviklingsprocesser?
Det spørgsmål forsøger en ny guide at svare på. Guiden har til formål at vejlede beslutningstagere og mellemledere i, hvordan man bedst håndterer globale produktudviklingsprocesser.
Guiden giver ikke ét endegyldigt svar på det store spørgsmål, men den er baseret på en masse erfaringer fra store og mellemstore danske virksomheder. Guiden, der er finansieret af Industriens Fond, er tiltænkt danske virksomheder, der outsourcer dele af værdikæden til udlandet, lige fra design til produktion. Den bygger på flere års forskning, adskillige workshops og casestudier. Casestudierne er baseret på interviews med syv store danske producenter, og mere end 40 danske virksomheder har deltaget i de workshops, der er blevet afholdt i efteråret 2011.
Casestudierne og de afholdte workshops tegner et klart billede af, at virksomhederne oplever en del udfordringer i forbindelse med global produktudvikling. Udfordringerne består ofte af kulturelle forskelle, kommunikation, vidensdeling, rettigheder og håndtering af interfaces. På workshops har man samlet erfaring og udvekslet viden om ’best pratices’ i forhold til de oplevede problemstillinger.
Guiden samler op på de indhøstede erfaringer og gennemgår et Global Decision Making Framework med fem stadier, som virksomhederne skal være opmærksomme på for at opnå succes med global produktudvikling. De fem stadier er: Strategisk målsætning, strategisk planlægning, operationel planlægning, implementering og evaluering.
Guiden er udviklet af lektor Saeema Ahmed-Kristensen og forskningsassistent Zaza Nadja Lee Hansen fra DTU Management Engineering og kan downloades fra DTU Managements hjemmeside.