Øko-biler fra DTU klar til verdensmesterskab

DTU´s to hold i årets Shell Eco-marathon er nu - stort set - klar til igen at gøre sig bemærket ved det uofficielle verdensmesterskab i brændstoføkonomi og energieffektivitet.

Der er uro omkring DTU Dynamo. Noget ved koblingen fungerer ikke, og den lille meget grønne bil vil ikke starte. Holdet stimler sammen og kort tid efter er det i orden.

Mandag den 26. april var to håndfulde fortrøstningsfulde og glade studerende fra DTU ude og vise deres to biler: DTU Innovator og DTU Dynamo, frem. Blandt andet for H.K.H. Prins Joakim, transportminister Hans Christian Schmidt og Tom Kristensen.

 

De studerende har gennem det seneste år arbejdet ihærdigt på at videreudvikle de to biler: en i kategorien ’Urban Concept’ og en i kategorien ’Prototype’.

Efter mange grundige analyser, lange dage og en koncentreret indsats for at forbedre motor, motorstyring, aerodynamik, rullemodstand og vægt, kan de nu præsentere bilerne op til årets Shell Eco-Marathon, der finder sted i Tyskland den 6. og 7. maj.

 

DTU Roadrunners 2010

DTU Dynamo bliver vist frem for blandt andet DTU´s rektor Lars Pallesen, H.K.H. Prins Joakim og transportminister Hans Christian Schmidt.

Foto: Søren Svendsen

 

class="normal">

I 2009 vandt DTU 1. plads med både DTU Dynamo, der kørte 589 km/l, og DTU Innovator der kørte 3549 km/l.

I år bliver DTU Dynamo drevet af en forbrændingsmotor, der kører på GTL: ’Gas To Liquid’, der er et diesellignende brændstof, der fremstilles af naturgas og både er nemmere at transportere end naturgas og samtidig kan bruges i almindelige motorer.

Sidste år kørte DTU Dynamo på DME, der kan fremstilles ud fra blandt andet metanol eller fra affald fra for eksempel papirindustrien.

 

Hjertet i DTU Innovators fremdriftssystem er, fortsat, en brint-brændselscelle med en særlig protontransporterende membran, hvor man ved at føre brint og ilt ind på hver sin side af membranen kan starte en forbrænding, hvor kun protonerne fra brintmolekylerne føres gennem membranen, og der på den måde bliver skabt en spændingsforskel, der bliver benyttet til at trække en jævnstrømsmotor, en luftkompressor, en vandpumpe, et telemetrisystem og en masse anden elektronik.

 

Der er mulighed for at læse mere om Dynamo og Innovator på: http://www.ecocar.dk/

 

>