Danmarks første astronaut tilknyttes DTU Space

Ph.d. Andreas Mogensen er udnævnt til adjungeret lektor ved DTU Space, Institut for Rumforskning og -teknologi.

Det er en målrettet civilingeniør, der per 1. februar 2010 er udnævnt som adjungeret lektor ved DTU Space. 33-årige Andreas Mogensen blev landskendt i maj 2009, da han som den første dansker nogensinde blev udvalgt som nyt medlem af korpset af astronauter ved European Space Agency (ESA). Han konkurrerede blandt flere end 8.000 europæiske kandidater.

astronaut.jpg

Sideløbende med sin astronauttræning ved ESA skal adjungeret lektor ved DTU Space ph.d. Andreas Mogensen give forelæsninger inden for rumfartsteknologi og indgå i instituttets forskningsarbejde i Afdeling for Måling og Instrumentering.

Foto: Scanpix / Casper Christoffersen

Som adjungeret lektor bliver Andreas Mogensen tilknyttet Afdeling for Måling og Instrumentering ved DTU Space, hvor han matcher instituttet med sit forsknings- og udviklingsarbejde inden for autonome systemer, der kan understøtte navigation samt bane- og attitudekontrol for rumsonder og satellitter. Netop inden for dette emneområde er Afdeling for Måling og Instrumentering på DTU Space blandt verdens førende forskningsgrupper. Det autonome stjernekamera, som oprindeligt blev udviklet til Ørsted-satellitten, er i dag det mest nøjagtige operationelle autonome system til attitude- og positionsbestemmelse for rumsonder og satellitter.

Gik målrettet mod sin livsdrøm

Ved udnævnelsen som astronaut sidste år udtalte Andreas Mogensen, at det havde været et mål, han havde arbejdet hen imod hele sit liv. Han blev i 1999 uddannet civilingeniør fra Imperial College London med speciale i rumfart, og i 2007 fik han en ph.d.-grad i Aerospace Engineering fra University of Texas, der er et af de førende amerikanske universiteter inden for rumfartsteknologi.

Den 33-årige ingeniør har allerede en betydelig erfaring med forsknings- og udviklingsarbejde inden for rumfart, senest som forsker på Surrey Space Center ved University of Surrey, der også er internationalt anerkendt inden for rumfart.

Som adjungeret lektor ved DTU Space kan Andreas Mogensen bidrage med både nyttig opdateret viden om bemandet rumfart og et værdifuldt internationalt netværk inden for rumfart.

Læs mere om DTU Space

Læs ESA's præsentation af Andreas Mogensen